hej!

håller på och gipsar och spacklar.

det går ju bra där fasade kanter möter varandra, här drar jag på ett tunt lager spackel, glasfiberremsa och sedan ett täckande lager spackel direkt. det går ju rätt bra.

men där man får en skuren kant mot en fasad, eller 2 skurna kanter mot varandra, hur gör man här?

jag har försökt skära, slipa, knåpat, filat, raspat. bort pappen ca 5 cm brett för att få fasningen likadan som från fabriken, för att remsan och spackel ska få plats utan att det bygger ut på väggen.

det måste ju finnas något knep för detta? tar ju sådan tid, och bäst går det med morakniven av de metoder jag provat...

MVH
 
Ingen aning om det är sätt eller inte men jag brukar göra följande:

-fasa kanterna med en vass kniv
-fylla fasningen med spackel
-limma pappremsa med tapetlim över spacklet när det torkat
-spackla ca 30 cm ut från remsan så att det blir en väldigt flack bulle.

Remsan är ju inte mer än ca 1mm tjock så om man spackla brett syns det knappt
 
okej, du gör alltså bara som en V-fog mellan skivorna...

det kanske fungerar bättre med pappremsa, glasfiberremsan känns det som man vill ha mitt i spacklet så den inte riskerar att komma fram...

man kanske får byta metod till pappremsa...
 
Jag brukar fylla med gipsspackel, det sjunker inte ihop som vanligt spackel. Sen är det viktigt att du använder vattenfast lim till pappremsan!
Jag brukar använda våtrumsgrund som lim... Det är så tunt så det inte gör något om det "spiller" ut lite på sidorna av pappremsan. Se till att limma remsan ordentligt bara och låt det torka annars blir det lätt bubblor när det blöta spacklet kommer på.
 
Sen är frågan varför du får en skuren kant mot en annan?
Om vi utgår från att man har OSB under så börja med en halv skiva i hörnet, skuren kant inåt hörnet sen travar du bara på tills nästa hörn. Håll inte på och krångla med bitar vid dörrar och fönster, bara kör på och såga ur.
Pappremsa sen alla dagar i veckan, limmad med väv/våtrumslim.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Sen är frågan varför du får en skuren kant mot en annan?
Om vi utgår från att man har OSB under så börja med en halv skiva i hörnet, skuren kant inåt hörnet sen travar du bara på tills nästa hörn. Håll inte på och krångla med bitar vid dörrar och fönster, bara kör på och såga ur.
Pappremsa sen alla dagar i veckan, limmad med väv/våtrumslim.
ja du ser, det hade jag ju inte tänkt på, kanske ska göra så istället... gips är ju så pass billigt..

men jag har inte fått någon skuren kant från golv till tak utan endast vid fönster och ovanför dörrar, det blir så om man ska försöka få ut maximalt ur varje skiva, men gips är ju så pass billigt att det kanske inte är värt det... jag ska testa att bara köra på i nästa rum, då får man ju mäta hur många skivor som går och skära till första skivan så det passar något sånär på slutet

MVH
j
 
Bara man inte börjar med en hel skiva, många snickare som inte ska spackla i hörnet gör det av ren okunskap. Har man skuren kant så tar man bara lite mjukfog sen är det klart.
 
det har jag iaf snappat upp, jag kör skurna kanter i hörnen iaf :)
 
jäklar vad mycket fel man gör :)

pappremsa SKA användas... jag har köpt massvis med glasfiberremsor och trivs rätt bra med dem... är det bara riva väggarna och börja om med pappremsa?
 
Ja det är lite lustigt att detta med papp och glasfiber alltid ska framställas och diskuteras som någon "aftonbladet eller expressen"-diskussion när det i själva verket är så att branschreglerna är rätt tydliga med att pappremsa är det som gäller i alla utsatta applikationer (och därmed det mest hållbara"). Har man nu alltså gått så långt att man säger att pappremsa alltid ska användas?

Då slipper vi iaf den diskussionen något mer på forumet...:)
 
thestrut skrev:
jäklar vad mycket fel man gör :)

pappremsa SKA användas... jag har köpt massvis med glasfiberremsor och trivs rätt bra med dem... är det bara riva väggarna och börja om med pappremsa?
Luuugn.....glasfiberremsor funkar kalasbra i 9 fall av 10.... jag har glasfiberremsor i hela huset och det finns inte en spricka någonstans...
Håller på med en tillbyggnad just nu, och där har jag ett par ställen där jag har skuren kant på samma sätt som dig, där skär jag till remsorna så att den ligger kant i kant med den skurna kanten, sen spacklar jag det helt plant...

Sen har jag en specialare på ett par ställen där jag vet att huset kan röra på sig....där har jag blandat 12mm glasfiber i spacklet, sådan man använder som armering i flytspackel... det lär inte spricka:)

Pappremsor är snäppet starkare än glasfiberremsor...och är du yrkesverksam så vill du naturligtvis minimera alla möjligheter till reklamationer...men som hemmabyggare känns det bara som slöseri med dyrbar tid att använda hängsle och livrem.
 
  • Gilla
isolde
  • Laddar…
Inte ska man riva upp det som redan är gjort, men det är ju inte jobbigare att använda papper än glasfiber, så varför inte köra på på det som är starkast.....
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Håller på med en tillbyggnad just nu, och där har jag ett par ställen där jag har skuren kant på samma sätt som dig, där skär jag till remsorna så att den ligger kant i kant med den skurna kanten, sen spacklar jag det helt plant...

hur menar du här? alltså gårremsan in över den fabriksfasade kanten betudligt mer och sticker ut mot skurna kanten.
man får alltså inget överlapp av båda skivor vilket jag trodde var själva vitsen med remsor...

jag har använt glasfiber i sovrummet på övervåningen och det är sprickfritt än så länge trots att jag lyft hela huset i sommar, dock sprack hörnen som tusan men här hade jag nog ingen remsa vad jag minns, men till hörnen på nedervåningen har jag vinkelproviler i metall mellan osb och gips så det håller nog bra :)
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
thestrut skrev:
hur menar du här? alltså gårremsan in över den fabriksfasade kanten betudligt mer och sticker ut mot skurna kanten.
man får alltså inget överlapp av båda skivor vilket jag trodde var själva vitsen med remsor...
:)
Se bilden...den skurna kanten är ju fasad i ca 45 grader...så remsan täcker skivans kant. man ska inte ha bredspacklade bullar på väggen tycker jag...

angående att klistra pappersremsor...alltså, remsorna är till för att armera spacklet, inte skivorna...det finns en anledning till att remsan ska ligga mellan två skikt spackel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.