Jag gipsar in mina fönsternischer, och skall sätta hörnskydd aquabead runt. Vägg gipsen är avslutad med "rak ofasad kant". Nu funderar jag på om det är bäst att lägga en gips med försänkt sida ut mot väggen. eller ha rak kapad även här. Det jag funderar på är ju om försänkningen är för djup för att aquabead skall komma upp tillräckligt, elelr om det rent av är bra att den är försänkt så man inte behöver spackla ut så mycket inne i nischen (De är ca 25cm djupa).

Skiss som jämför rak ofasad kant mot försänkt sida för gips i fönsternisch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
surris
M mojjen skrev:
Jag gipsar in mina fönsternischer, och skall sätta hörnskydd aquabead runt. Vägg gipsen är avslutad med "rak ofasad kant". Nu funderar jag på om det är bäst att lägga en gips med försänkt sida ut mot väggen. eller ha rak kapad även här. Det jag funderar på är ju om försänkningen är för djup för att aquabead skall komma upp tillräckligt, elelr om det rent av är bra att den är försänkt så man inte behöver spackla ut så mycket inne i nischen (De är ca 25cm djupa).

[bild]
Du tänker rätt!
 
M mojjen skrev:
Jag gipsar in mina fönsternischer, och skall sätta hörnskydd aquabead runt. Vägg gipsen är avslutad med "rak ofasad kant". Nu funderar jag på om det är bäst att lägga en gips med försänkt sida ut mot väggen. eller ha rak kapad även här. Det jag funderar på är ju om försänkningen är för djup för att aquabead skall komma upp tillräckligt, elelr om det rent av är bra att den är försänkt så man inte behöver spackla ut så mycket inne i nischen (De är ca 25cm djupa).

[bild]
Rak gipskant är att föredra. Jag skulle bredspackla hela vägen in i nischen från hörnskyddet. Det är inte något merjobb och gömmer övergången helt. Normalt är ju att spackla ut minst 25 cm från hörnskydd.
 
  • Gilla
Stefan N och 2 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Du tänker rätt!
På vilket av alternativen tänker jag rätt :cool:
 
surris
M mojjen skrev:
På vilket av alternativen tänker jag rätt :cool:
Att du kan köra med fasad kant mot hörnet. Det ville alltid våra målare då resultatet blev bättre (y)
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
2 svar 2 resultat. Drar slutsatsen att båda funkar.
Blir nog så att något rum får Raka kanter, och några får fasad. Då kan jag få ut 3 remsor per skiva. Skär jag bort 5-6 cm så blir det lite tight. Även om gipset är en av de få materialen som inte rusat i pris:rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.