Jag håller på lite hemma i mitt 70-tals hus och funderar på vilka material jag ska använda.

Vad är fördelen med att använda Gips?

Som jags ser det blir det bara jobbigt med en Gipsvägg bland alla Spånskiveväggar!?
 
Det finns massooor av trådar om just dessa materials olika egenskaper, använd gärna sökfunktion.

Skall du bara göra om/bygga till EN vägg så kör med spån där också!
 
Gips är formstabilt, lätt att kapa, brandhärdigt, billigt, (i viss mån) ljuddämpande, plant och lätt att spackla och slipa jämnt. Nackdelen är att det är sprött och håller dåligt att fästa saker i.
En bra väggkonstruktion är ett lager OSB innerst och ett lager gips utanpå. Men det blir naturligtvis dyrare och arbetsammare.
 
gips är som sagt lätt att kapa, formanpassa, lätt att spackla måla på.. även ur brandsynpunkt ett bra alternativ,
(säger jag som inte har en gipsskiva i hela huset, bara tretex å masonite) =)
 
Jag vet dom generella skillnaderna och för- / nackdelarna men undrar lite på varför jag skulle överge spån för en vägg på 1m bland alla andra spånskiveväggar...
 
och varför skulle du göra det!? någon som tvingar dig använda gips!? vill du ha spån! Kör på spån! :)
 
Tobbefonsterfixare skrev:
och varför skulle du göra det!? någon som tvingar dig använda gips!? vill du ha spån! Kör på spån! :)

...trodde det var du som stog utanför och hotade mig med en pistol och en skyltdär det stog:
"Använd Gips eller dö..." :D

När kommer du på kaffe?
 
P-plats skrev:
undrar lite på varför jag skulle överge spån för en vägg på 1m bland alla andra spånskiveväggar...
Slippa leta fram sågen?
 
ja du när bjuds det!`? säg till när det finns hemmbakt också så kommer jag,
P.s. tar hellre spån i kaffet än gips D.s. :rolleyes:
 
Milkshaken
En typisk tråd där inte alla fakta kommer fram direkt.... hade jag byggt nytt eller gjort en större renovering... då hade jag valt 2 lager gips.... Med kortlingar på lämpliga höjder.... (Planering)...
men som du skriver lite längre ned... 1 m... Jag utgår ifrån 1 Kvm... Så är det ju spån som gäller om du har det i övriga fastigheten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.