Jag håller på att renovera köket och tagit bort spånskivor/tjock masonit för att nu gipsa. Det skall bli IKEA bänkskåp och överskåp. Till höger syns murstocken, sen sitter det reglar där den första mot murstocken sitter 15 mm in, gipset är ju 13 mm (se pilen på bild).
Skåpen skall hänga på väggskenor, är dom känsliga för 2 mm? Bör jag lägga nåt på regeln, i så fall vad?

Att gipsa även murstocken går inte eftersom underskåpen då kommer att sticka ut i ett dörrvalv (utanför bildens högersida)

Vet inte om jag är petig men vill inte stöta på problem i efterhand.

Renoveringsarbete i kök med exponerade reglar bredvid en gipsad vägg och en markerad regel med röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du inte har en bra bandsåg eller justersåg så köp lite 2 mm fanér och lägg bakom gipsskivorna. Det kan finnas andra ojämnheter som behöver hanteras så det är alltid bäst att starta med så hög precision som möjligt.
 
Jo, jag har bandsåg. Och tror att jag har nåt faner som möjligen är 1,5 mm.
Håller med, alltid bra att ligga inom marginalerna från början.
De andra reglarna längre till vänster verkar dock kräva lite mer än fanér...
 
Får man sätta skåp på en murstock? Eller är den ur bruk?
 
Då är det tur att du har en bandsåg. Själv skulle jag inte klara mig utan.
 
  • Gilla
aweste00
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Får man sätta skåp på en murstock? Eller är den ur bruk?
Murstocken är ur bruk, bara ventilation.
 
J justusandersson skrev:
Då är det tur att du har en bandsåg. Själv skulle jag inte klara mig utan.
Jo, det är förbaskat bra att ha ibland. Min farsa byggde några bandsågar varav jag har en, han jobbade på ett företag som tillverkade träbearbetningsmaskiner (i.o.f.s. inte mycket bandsågar) så han visste hur det skulle göras.
 
  • Gilla
FoJjen
  • Laddar…
Rejäla snickerimaskiner håller ju väldigt länge. En bra bandsåg tycker jag ska ha ett gjutet bord som kan lutas åt båda hållen. Bandstyrningen är helt avgörande. Den fria öppningen får inte vara för liten heller. Sedan har väl inte alla råd med en Kölle.
 
  • Gilla
aweste00
  • Laddar…
Brandklassad gips 15mm, alternativt förstärkt gips.
 
J justusandersson skrev:
Rejäla snickerimaskiner håller ju väldigt länge. En bra bandsåg tycker jag ska ha ett gjutet bord som kan lutas åt båda hållen. Bandstyrningen är helt avgörande. Den fria öppningen får inte vara för liten heller. Sedan har väl inte alla råd med en Kölle.
Inget gjutet bord men typ 10 mm planat stål. Går inte att luta. Styrningen är jävligt viktig, har problem med att det drar om jag kör hårt virke, typ ek. Men det gör man ju inte så ofta. Vet inte hur mycket öppning jag har, kanske 300 mm. Irriterande när det inte räcker men i väldigt många fall hade det inte hjälpt med det dubbla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.