Har letat på forumet men hittar inte något klart svar....

I garaget så har jag nu kommit så långt att OSB-skivor är monterade invändigt och nästa steg är att smälla upp gipsskivor.
Är det viktigt att gipsskivorna skruvas i reglarna, eller räcker det att skruva kanterna i OSBn? Givetvis så kommer gipsskivorna att skruvas överallt där reglar finns, men det skulle vara lättare ifall det är ok att skruva vissa skivors kanter där det bara är OSB bakom. Vill ju inte göra fel...

Självklart så kommer det inte vara skarvar på samma ställen som där OSBn har sina skarvar.

Tack på förhand :)
 
Jag brukar faktiskt sätta skarvarna på gipsen omlått med skarvarna på OSB - Dvs, börja med en hel OSB men en halv gips. Detta lite för att det är enklare att dela gips (Och att man inte vill börja med en pressad kant på gipsen i ett hörn) och sedan sätta gipsen i OSB där det passar. Kör alltid 45 skruv i OSB och 35 skruv i gips.
Har för mig att man undviker sprickbildning genom att inte lägga skarvarna på samma ställe precis som du säger.
Det räcker gott att gipsen sitter i OSB'n i mitt tycke, oavsett regel bakom eller inte.

Däremot kan det vara bra att notera VART du har reglarna den dagen du skall upp med större, tyngre hyllor eller dylikt.

Så gör jag iaf!
 
Redigerat:
  • Gilla
daniel1143
  • Laddar…
Brukar sällan bry mig om att skruva gipsen i reglarna, det är inte nödvändigt.
 
Mikael_L
slacker skrev:
Jag brukar faktiskt sätta skarvarna på gipsen omlått med skarvarna på OSB - Dvs, börja med en hel OSB men en halv gips. Detta lite för att det är enklare att dela gips (Och att man inte vill börja med en pressad kant på gipsen i ett hörn) och sedan sätta gipsen i OSB där det passar. Kör alltid 45 skruv i OSB och 35 skruv i gips.
Har för mig att man undviker sprickbildning genom att inte lägga skarvarna på samma ställe precis som du säger.
Det räcker gott att gipsen sitter i OSB'n i mitt tycke, oavsett regel bakom eller inte.

Däremot kan det vara bra att notera VART du har reglarna den dagen du skall upp med större, tyngre hyllor eller dylikt.

Så gör jag iaf!
Utan att jag har vrålkoll på något vis vill jag bara skriva +1.
Precis som slacker skriver tänker jag med. Men jag kör med 32mm spånskiveskruv till OSB'n.

I garaget tog jag i med 32mm spånskiveskruv till OSB'n, sen 45mm gipsskruv till gipsen + att jag vinnlade mig om att gipsskiveskarvarna skulle komma mitt på regel.
Nu i huset tror jag att jag skiter i finliret, först OSB med 32mm spånskiveskruv sen gips med halv-skiva förskjutna skarvar skruvade med 32 mm gipsskruv och att jag helt struntar i var reglarna är.
För nu är t.ex. ytterväggarna korsreglade, så det blir liggande reglar som ändå inte kan komma bakom någon skivskarv. Men då blir det ju jätteviktigt med förskjutna skivskarvar.
 
slacker skrev:
Jag brukar faktiskt sätta skarvarna på gipsen omlått med skarvarna på OSB - Dvs, börja med en hel OSB men en halv gips. Detta lite för att det är enklare att dela gips (Och att man inte vill börja med en pressad kant på gipsen i ett hörn) och sedan sätta gipsen i OSB där det passar. Kör alltid 45 skruv i OSB och 35 skruv i gips.
Har för mig att man undviker sprickbildning genom att inte lägga skarvarna på samma ställe precis som du säger.
Det räcker gott att gipsen sitter i OSB'n i mitt tycke, oavsett regel bakom eller inte.

Däremot kan det vara bra att notera VART du har reglarna den dagen du skall upp med större, tyngre hyllor eller dylikt.

Så gör jag iaf!
+1!

Men jag tycker det räcker med 40 respektive 30 mm skruv...

Och har du inte redan köpt det, köpt en slagskruvdragare. Sjukt skönt att skruva gipsskruv med, snabb i början och går sakta i slutet så enkelt att dra lagom hårt. Fantastisk till allt annat också.

Skall du sätta mycket gips: köp eller hyr en skruvautomat. Går jäkligt fort och bra.
 
Tack för svaren jag hade hoppats på d^_^b

Kört med 32mm spånskiveskruv för OSBn och tänker köra med 42mm till gipsskivorna.
Jag har bra koll på var reglarna sitter så då blir det så att jag kommer skruva i reglarna, men inte bryr mig var själva skarvarna hamnar. Det underlättar avsevärt där det blir kluriga vinklar.

Skruvautomat hade varit mumma, men min gipsskruvdragare gör jobbet riktigt bra också.
Bara ställa in djupet och sen köra så mycket man orkar :)
 
Jag har också fått för mig att det spricker lättare om man kör skarvarna på samma ställe, men i övrigt brukar det väl lösa sig med att skruva i reglarna ändå, det är väl samma c/c, sätter man OSB med en liten glipa typ smalaste delen man hittar på tumstocken så går det bra.
Har jag plastat bakom OSB´n så vill jag inte sätta 2000 skruv genom den i onödan så då är jag lite mer noga än annars, då kan jag skruva gipsen i OSB det håller gott.
 
Mikael_L skrev:
För nu är t.ex. ytterväggarna korsreglade, så det blir liggande reglar som ändå inte kan komma bakom någon skivskarv. Men då blir det ju jätteviktigt med förskjutna skivskarvar.
Mikael, du kan sätta OSB liggande så kommer kanten att hamna på regel, kortändes skarven hålls ihop av gipsen.

Protte
 
Mikael_L
Jo jag funderade lite hit och dit på det där. Men valet blev till sist stående OSB och sen stående gips med förskjutna skarvar. Innerväggarna har ju ändå inga liggande reglar. Lika bra att köra på samma system överallt tänkte jag.

Jag får väl se när jag är klar om jag ångrar valet. :)
 
slacker skrev:
Köpte denna från England och måste säga att det är ett av de bästa köpen jag gjort på evigheter:

[länk]

Bra, prisvärd och grym som attan. Ännu ett bra tips! :cool:
Grannen har en sådan och den är helt grym d^_^b
Hur är det med skruvarna, är det våldsamt mycket dyrare?
 
Mikael_L
Nope.
Biltema har inte lös gipsskruv eller spånskiveskruv som är billigare än den bandade jag köper.
 
Var handlar du?
För kan jag handla lika så beställs en såndär Makita :)
 
Mikael_L
Det är min lokala bygghandlare där jag köper 1000 st bandade skruv för 110-120 kr.
K-Rauta hade, åtminstone förut, för samma låga pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.