Hej,

Har ett äldre hus med reglar på cc 60. Har rivit ner ena sidan av innerväggen för att isolera och sätta osb+gips då rummet är väldigt slamrigt.
Om jag sätter osb först, kan jag då skruva gipsen endast i osb skivorna på ena sidan och i reglarna uppe, nere samt ena långsidan. Jag tänkte slippa släpa 120 skivor och i stället använda 90 cm breda gipsskivor och då hamnar ju ena långsidan på gipset fel och inte på en regel.
Funkar det eller måste jag sätta fler reglar alternativt använda 120 cm gips?
 
Det vill jag påstå ska funka utmärkt...
120 skivor är ondskans påfund...
 
Jag kör på samma tänk och det fungerar utmärkt. Hörde mig för med snickare för säkerhets skull innan jag började och han sa at det var lugnt. Om du har "vanliga" gipsskruvar når knappt till regeln i vilket fall som helst.
 
Bödde skrev:
Jag kör på samma tänk och det fungerar utmärkt. Hörde mig för med snickare för säkerhets skull innan jag började och han sa at det var lugnt. Om du har "vanliga" gipsskruvar når knappt till regeln i vilket fall som helst.
En nackdel är att du får fullskruva båda lagren..
Hade man träffat regelavstånd med gipsen hade det räckt att nästa upp OSB och sedan fullskruva gipsen - med skruv för dubbel gips då såklart och inte vanliga för enkelgips..
 
Aha! Bra tips!!! Jag har en bit kvar av renovering och nybyggnation så det kommer spara tid i fortsättningen! Tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.