Jag håller på och göra iordning i mitt sovrum där det var en igensatt gammal mustock som var putsad sedan 5 lager tapet på, efter att man fått bort all gammal tapet så lossnade även putsen på många ställen.
Går det fylla i (jämna till) allt med gipsputs för att sedan limma dit 13mm gips med gipsputs över?
Eller ska man skruva dit skivorna på något vis? eller låter första planen korrekt?
sedan ska det på tapet eller eventuellt målas.
 
Ingen kunnig som kan hjälpa till? hade tänkt att sätta igång imorgon?
 
Varför gipsputs över skivan?

Är underlaget fast hade jag dragit dit skivor med lim och kanske några skruv med plugg. Spacklat och tapetserat på det.
 
Tror inte sotaren gillar något annat än puts på murstocken. Att sätta gipsskivor på lär inte uppskattas. Allt förutsatt att muren används för eldning. Ring och kolla, även anslutningen på sidorna är känslig. Inga träreglar närmare än 10 cm brukar vara det vanliga.
 
Murstockar är luriga även om man inte eldar i dom. De kan vara rätt fuktiga, dessutom finns tillgång på kalk. I värsta fall kan man få den gråtande svampen - hussvamp.

Ventilerad luftspalt är väl inte fel?
 
jag menade att jag skulle fylla i alla ojämnheter med puts för att sedan fästa gipsskivorna med ett jämnt lager gipsputs bakom.
Murstocken använder vi ej hemma, nedervåningen är igensatt precis som övervåningen där jag håller på nu,
 
Tittar man på Webers info om gipsputs på webben verkar det helt ok att använda gipsputs i såna sammanhang. Själv har jag gipsputs på en murstock där jag har en insatskamin, och det har funkat ganska bra. Lite småsprickor där det blir som varmast, alldeles över kaminluckan.
 
Absolut inte gips eller andra skivor på putsen oavsett om de skall eldas eller inte
 
varför kan man inte ha gips på putsad murstock för?
vad är det som kan hända? tänkte att det skulle bli lättast att sätta upp gips för att få en jämn yta för att sedan måla.
 
Annars brukar ju inte en putsad murstock vara nåt att skämmas över. Går utmärkt även med gipsputs, om det bara är ytlagret (alltså man lagar/murar ju inte själva rökkanalerna med gipsputs).
 
Gipsskivor möglar väldigt lätt, dessutom med en ganska otrevlig mögeltyp. Pappskiktet på skivorna är tillverkat av returpapper som redan från början innehåller en massa biologiskt material. Så snart miljön blir gynnsam börjar det växa.

En murstock fuktas lätt upp eftersom den är porös och har kontakt med utemiljön. När man sedan eldar i den så drivs fukten ut mot omkringliggande byggnadsdelar. Då är gipsskivor inte så bra att ha närmast.
 
  • Gilla
bjoar564
  • Laddar…
Elkludde skrev:
Absolut inte gips eller andra skivor på putsen oavsett om de skall eldas eller inte
Inte ens minerit-skivor?
 
Jag lyder råden och ska ge mig på och försöka putsa för första gången.
Ytan som jag ska putsa är ca 2m lång och går ut 30cm från väggen och är relativt fin med gammal puts på, måste jag lägga på massa puts och dra av med en lång bräda, eller är det bara försöka dra på massa gipsputs och försöka jämna till det skapligt för att sedan köra med en blöt svamp efter ett par timmar för att få ytan bra?
 
M
hedstrom skrev:
Jag lyder råden och ska ge mig på och försöka putsa för första gången.
Ytan som jag ska putsa är ca 2m lång och går ut 30cm från väggen och är relativt fin med gammal puts på, måste jag lägga på massa puts och dra av med en lång bräda, eller är det bara försöka dra på massa gipsputs och försöka jämna till det skapligt för att sedan köra med en blöt svamp efter ett par timmar för att få ytan bra?
Vill du ha så slätt som möjligt bör du stocka med en bräda, pass eller rätskiva osv, sätt en bräda på hörnet (spika eller köp några putshakar på biltema) lodad om murningen tillåter det så du får något att dra emot där. Inne i hörnet kan du "klistra" på en foglist med gipsbruk och se till så den är i samma lod som hörnbrädan. Den tar du bort när du stockat och fyller då i spåret. Se till att vattna väggen innan. Sedan svamp ja, inte för tidigt. Svampen kan du köpa på biltema också, den orangea med handtag.

Kan det vara livfullt och buligt så kan du köra på frihand så att du täcker hela ytan och sedan går på med någon svamp för att få till ytan. Alltså enklare, snabbare, billigare, men svårt att sätta upp hyllor och sånt om du skulle vilja det...

Tänk på att det kan torka väldigt snabbt, speciellt där det är tunt lager, så var med och kolla så du inte går på med svampen för sent, det blir inte heller kul. Och när du jobbar med svampen - skölj ofta ur den är ett tips, använder du den med handtag är det bra med en hink grön modell - kanterna är rundade på dem så svampen klarar sig längre när man drar den mot kanten för att få ut vattnet.
 
Redigerat av moderator:
Vill Du ha en rustik yta använd då putsbruk, och kvasta den ganska blöt ,har en känsla av att gipsbruk kan vittra o lösas upp av eventuell fukt från murstocken,dessutom är putsbruik lättare att använda ,torkar inte så fort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.