Vi ska sätta upp gips på betongväggar i vårt badrum.
Första frågan är måste man ha våtrumsgips eller funkar det med vanliga gipsskivor?
Vad ska vi fästa gipsen med? Golvläggaren sa S48 men när jag var på Beijer så sa de att det funkade med nått annat lim som man kringlade på och sen satte några spikplugg. Vad tycker ni?

Tack på förhand
 
Varför ska ni sätta upp gipsskivor på betongen? Funkar det inte minst lika bra att sätta kaklet direkt på betongen?

Anledningen till att man vill limma gipsskivor med exempelvis S48 är att man vill minimera risken att skivorna rör sig, som sedan får till följd att kaklet spricker. Om ni har en helt stum betongvägg torde inte väggarna röra sig alls och ni skulle då kunna använda något annat lim. Kanske PL600? Ja, om ni nu måste ha gips förstås.

Mvh pygmErik
 
K
Jag ställer, även jag, frågan: Varför gipsskivor på betongen när ni kan ha det som underlag till kaklet? Min nästa tanke var att betongen kanske var ojämn eller så... putsa med Gypsum då :)
 
Tror att vi ska sätta gipsskivor för att underlaget är så himla ojämnt, det var golvläggaren som sa det. Vi ska inte ha kakel utan våtrumstapet.
 
  • Badrum_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gutte skrev:
Har beskrivit liknade jobb i länken nedan. Ett jäkla jobb att sätta gips på stenväggar, men värt allt slit när man lätt får en jämn och fin vägg.

[länk]
Ja det ser nästan likadant ut som i vårt badrum. Usch var det mycket jobb med gipset? Satte du upp de med S48 eller vad använde du?

Såg att du har satt in högtalare också, det tänker vi med göra. Hur har du löst stereobiten. Var har du satt den och vad är det för stereo?
 
Till gipset använde jag PL400 och skruvade ca 15 skruv per skiva. Blev avrådd att köra med spikplugg i lättbetong. Fick alltså sätta upp skivan mot väggen och sedan borra med ett mindre betongborr genom för att markera hålen. Därefter ta ner skivan, borra, plugga med plugg avsedd för lättbetong och sedan på med PL400 och skruva fast. Mycket jobb, men sitter som berget! Nu ska ju ni ha matta och då kanske inte kravet är så högt på hållfasthet mot väggen som med tungt kakel.

Ang högtalarna så är dom kopplade till en förstärkare i en gaderob som ligger vägg i vägg med badrummet. Ångrar lite att jag inte drog rör samt satte ett uttag i högskåpet istället. Blir lite bökigt att sätta igång musik nu. Hade nog använts mer om man kunnat styra allt inifrån badrummet.
 
K
Jag hade lätt använt Gypsum!
 
Gutte skrev:
Till gipset använde jag PL400 och skruvade ca 15 skruv per skiva. Blev avrådd att köra med spikplugg i lättbetong. Fick alltså sätta upp skivan mot väggen och sedan borra med ett mindre betongborr genom för att markera hålen. Därefter ta ner skivan, borra, plugga med plugg avsedd för lättbetong och sedan på med PL400 och skruva fast. Mycket jobb, men sitter som berget! Nu ska ju ni ha matta och då kanske inte kravet är så högt på hållfasthet mot väggen som med tungt kakel.

Ang högtalarna så är dom kopplade till en förstärkare i en gaderob som ligger vägg i vägg med badrummet. Ångrar lite att jag inte drog rör samt satte ett uttag i högskåpet istället. Blir lite bökigt att sätta igång musik nu. Hade nog använts mer om man kunnat styra allt inifrån badrummet.
Vi körde på ditt alternativ. Vi har handlat PL400 och skruv och plugg. Blir nog till att sätta upp gipsen imorgon. Verkar jobbigt men det blir nog bra.
Efter det du säger med stereon så kör vi nog med en stereo i badrummet.

Tack för hjälpen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.