Hej!

Håller på att sätta renoveringsgips över gammal Treetex, vet inte riktigt hur jag skall ordna till det snyggt mot fönsterinramningen(heter det så?), eftersom gipset inte hamnar i nivå..
Renoveringsgips som inte är i nivå med fönsterinramning vid hörn, synlig spackling och byggdamm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det möjligtvis någon som har en bra idé på hur jag kan lösa detta, eller är det bara att sätta ny "inramning"? :|

Tack!
 
Jag avslutade gipset där man normalt drevar, lade en list på karmen så den blev rätt djup. Dvs dra inte ut gipset till kanten. Jag tror aldrig du kan få det snyggt.
 
Tack, så en list med samma tjocklek som gipset runt om?
 
Om du ska sätta foder runt om, så kan listen vara någon mm tjockare utan att det märks
 
Tack för svar!
 
  • Gilla
Blomqvist013
  • Laddar…
Alternativ sätter du en smal gipsbit i fönstersmygen och spacklar ytterhörnet som blir. Förstärk då hörnet med en spackellist. Sedan mjukfog där gipset övergår till fönsterinramningslisten.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Finns väl även färdiga klackfoder som har den extra kanten :)
 
Hade verkligen klockfodralen fungerar, blir det inte en ganska skum kant mot smygen då?
Någon som vet vart man kan hitta tunna lister? :surprised:
 
Detaljfinishen som den var för 100 år sedan med gerade foder existerar väl knappt idag, jag har en känsla av att foder helt optimerats bort i många fall... Är kravet att bara täcka en springa utan större finnes borde diverse olika lister kunna funka... Stora frågan är väl att få en lösning som harmoniserar med övriga fönster...
 
Nyrenoverad vägg med gips, smyglist och återmonterade foder mot tapet med blommönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När vi fixade väggarna hemma så gjorde vi precis som många andra redan skrivit. Tog bort fodren, gipsade, satte dit en smyglist samt monterade tillbaka fodren. Aldrig någonsin tänkt på att det skulle se konstigt ut.
 
  • Gilla
Tokejo
  • Laddar…
Rädd att jag inte förstår riktigt, är det en gipskant du har längst ut eller är det ett foder? Iom att det är renoveringsgips jag sätter så borde fodret bli snett sedan eftersom ev. List mot fönsterinramningen kommer bygga mycket mer än vad gipset gör..?
Hörndetalj av ett fönster inomhus med synlig gipskant eller foder, träväggar och ett par skyddsglasögon på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ett fönster och en vägg med gipskant eller foder i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det du ser är smyglisten. Gipset slutar där man drevar runt fönstret. Jag har också renoveringsgips, tror det bygger 6 mm va? Listen är 8 mm. Den lilla eventuella glipa som blir målar man över så blir det osynligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.