Jag köpte nyligen in ett par påsar gipsputs för att laga håligheter i väggar/tak efter nedtagen vägg (i lägenhet).

Jag måste säga att jag gillar gipset. Det är lätt att jobba med, krymper inte och ytan blir ganska bra. Min fråga är angående resten av taket. Det sitter idag ett tapetliknande ytlager (möjligen microlit eller dylikt) som ska ner och under finns puts. Är det en rimlig lösning att ta mitt kvarblivna gipsputs och "bredspackla", (rolla?) ut i ett tunt lager över hela taket för att få det jämnt och sedan måla ovanpå? Eller måste man ha spackel?
 
Det är ett bra alternativ. Se bara till att den gamla putsen sitter och prima gärna innan du lägger på.
 
Toppen! Jag läste att man även "polerar" det när det torkat något och att det inte spricker så det låter ju som man borde kunna få ett jämt och fint resultat att "bredspackla" med gips även som lekman. Att det är mer förlåtande än spackel som verkar anses knepigt att få till ordentligt för att måla på.

Om jag då ska bredspackla taket med gips, bör man göra det i sektioner eller hinner man ca 30 kvadrat i ett svep med en roller?
 
Det ska ju påpekas att det finns spackel som är baserat på gips om man ska spackla mycket. Säckar med pulver man blandar med vatten och spacklar tex stora undertak. Blir vad jag förstår billigare materialmässigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.