Tre rum ska bli ett. Taken i de tre rummen har idag planspacklad tretex, masonit och innertaksskivor av tretex, alltså olika höjd, så allt måste ner. Ovanför det befintliga taket är det trä, spåntat. Vill ersätta tretex och masonit med gips, renoverings eller vanligt. Vilket är bäst?
Kan gipsen sättas direkt i trätaket eller kan det bli några problem tex att det blir för tätt eller några andra problem?
/Bosse
 
Använd riktigt takgips. Det kan du skruva i trätaket ja. Hyr en skivlyft så sparar du många bekymmer.
Om det blir för tätt eller otätt beror helt på vad som är ovanför. En våning till? Ska inte vara några problem. Kallvind? Sätt byggplast först.
 
Ovanför rummet är vinden. Isolerat med kutterspån. Antar att det betyder att jag behöver ha plast i taket och sedan gips.
Vill ju inte skapa något kondens eller mögelkonstruktion.
/Bosse
 
Plasta bara om det är våtrum (badrum/tvättstuga). Jag förutsätter att resten av huset inte har plast i tak och väggar?
 
H
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Plasta bara om det är våtrum (badrum/tvättstuga). Jag förutsätter att resten av huset inte har plast i tak och väggar?
han ska INTE plasta
 
H
H hul skrev:
han ska INTE plasta
Dagens moderna tätskikt av plastmatta eller tätskiktsfolie har oftast tillräckligt högt ånggenomgångsmotstånd så att ångspärren, plastfolien som ska skydda byggnadsstomme och isolering, utan nackdel kan/ska vara kvar.
 
När har man tätskikt i tak?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
H
Maxwells demon TotalControl skrev:
När har man tätskikt i tak?
good point
 
H
henke_benke skrev:
good point
i en villa har man ju iof alltid tätskikt i tak (i princip)

alltså plast
 
Redigerat:
Är det kutterspån så ska du inte plasta, nej. Kutterspån andas ut fukten.
 
H
H hul skrev:
i en villa har man ju iof alltid tätskikt i tak (i princip)

alltså plast
orka med dig
 
Som du ser @Bosse#3617 - plastens vara eller inte vara är inte helt okontroversiell... (Jag tillhör själv skeptikerna men det kan vi ta en annan gång...)
Läget just nu är väl att man ska ha plast om man har t ex glas- eller stenullsisolering på kallvinden, men inte om man har t ex spån eller lösull av papper.
 
H
ricebridge ricebridge skrev:
Som du ser @Bosse#3617 - plastens vara eller inte vara är inte helt okontroversiell... (Jag tillhör själv skeptikerna men det kan vi ta en annan gång...)
Läget just nu är väl att man ska ha plast om man har t ex glas- eller stenullsisolering på kallvinden, men inte om man har t ex spån eller lösull av papper.
finns annan plast att montera när det är lösull av papper. så plasten finns där allltid
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.