Håller på att bygger om garaget, har reglat och skruvat upp 20mm spånskivor på dom murade tegelväggarna men måste man även ha ett lager gips i garage? Tänkte på försäkring.och brandklassning.

Garaget är på 100kvm och jag ska bara bygga om halva, endast taket har gips som det är nu

RoTe
Hur tål gips ett fuktigt garage?

nog inte mycket som tål ett fuktigt garage, man får hålla det torrt helt enkelt ;)

En murad tegelvägg måste väl vara brandklassning nog?

RoTe
Barkis skrev:
nog inte mycket som tål ett fuktigt garage, man får hålla det torrt helt enkelt ;)
Det händer ju att man kör in en bil med en del snö på...

Avfuktare och lite värme så är en blöt bil inga problem!

har tempen på 16grader och "garaget" används mer till verkstad men det händer att även bilen står där.

säg att jag nu hoppar över gipsen så ska det iaf upp väv på väggarna men då kommer nästa frågetecken, spånskivorna jag har klätt väggarna med har eklaminat på sidorna så dom är väldigt blanka, tror ni väven fäster på en sån yta?

RoTe
danielr112 skrev:
Avfuktare och lite värme så är en blöt bil inga problem!
Är det vanligt med avfuktare i garage? Har aldrig hört talas om någon som har det.

Jo det är många som har det, särskilt de som är rädda om sin bil(-ar). Inte vill ha en massa rost och så på och under bilen som det blir ett fuktigt garage vid ca 5-6 grader. En del fukt vandrar upp genom den kalla betongplattan om det är osolerad (vanligast). Sen om man tvättar bilen i garaget torkar det tills nästa dag med kraftfull kondensavfuktare.

Jag vet många som har avfuktare. framför allt när man mekar med bilar och vill slippa rost. t ex när man byter plåt och annat. Framför allt om man kör ut och in bilar på blöta året.

En bra avfuktare ger också mer värme än elen man stoppar i. När vattnet kondenseras frigörs energi så det blir lite värmepumpseffekt som ger 2:1 under gynnsamma förhållanden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.