Idag var jag och pratade med en säljare på en golvfirma och jag blev väldigt förvånad när han med bestämdhet sa att det inte är godkänt att ha gipsskivor som underlag i badrum om man inte har minst 13mm(eller var det 15mm?) fiberarmerat flytspackel på det tunnaste stället(intill golvbrunnen)och ett kraftigt stålnät som armering.
Han sa att det fanns i GVKs bestämmelser men hur jag än letar så kan jag inte finna att golvgips inte skulle vara tillåtet. Hittar inte heller nåt om kraftigt armeringsjärn i armerat flytspackel. Det står bara att det ska vara 13mm formstabil skiva eller armerat flytspackel.
Ska tillägga att han var(verkade) väldigt kunnig/erfaren och gav ett riktigt seriöst intryck.
Vad säger ni plattsättare och övriga proffsamatörer?
 
Nu hittade jag den här i en annan publicering från GVK, om golvbrunnar:

"Klinker på träbjälklag och golvbrunn med ställbar klämring
Vid beläggning av klinker på träbjälklag skall bjälklaget förstärkas mot nedböjning och fuktrörelser med "ex.vis en limmad golvgips, eller med 12 – 15 mm avjämningsmassa."

Konstigt.
 
Låter konstigt, har inte hört att golvgips skulle vara förbjudet. Jobbar visserligen inte i branchen men info om golvgips finns ju kvar hos leverantörerna, typ:

http://www.norgips.se/type1.asp?gid=408
 
Golvgips är inte förbjudet (eftersom BKR backade efter en hel del pajkastning från Ardex för ett år sedan), men BKR rekommenderar att man förstärker med 12 mm armerat flytspackel (15 mm vid golvvärme) i första hand. Armeringen är vanligt rostfritt punktsvetsat stålnät och inte jättegrovt, ca 1-2 mm.
 
ACME skrev:
Golvgips är inte förbjudet (eftersom BKR backade efter en hel del pajkastning från Ardex för ett år sedan), men BKR rekommenderar att man förstärker med 12 mm armerat flytspackel (15 mm vid golvvärme) i första hand. Armeringen är vanligt rostfritt punktsvetsat stålnät och inte jättegrovt, ca 1-2 mm.
Och vad är dagsnoteringen på minsta tillåtna tjocklek på flytspacklet kring golvbrunnen - Får tjockleken gå mot noll mm vid golvbrunnen eller ska det vara min 12mm vid brunnen?
 
Enligt försäljaren var problemet just det att med gipsskivor så blir spackeltjockleken ofta minimal just vid golvbrunnen eftersom många väljer att att lägga dubbel gips(den övre med ett uttag för duschfall) och sen bara spackla från kanten på den övre skivan ner till golvbrunn. Enligt honom ska spacklet vara 15mm på tunnaste stället vid golvvärme. Var det för tunnt vid golvbrunnen så kunde tydligen uppstå problem med läckor på nåt sätt och det accepterades tydligen INTE av försäkringsbolagen.
Kan tänka mig att det är många hemmapulare men även proffs som gör "fel" idag pga detta och kanske kommer att få stora problem med försäkringsbolag i framtiden.

På bilderna i BKRs branschregler(s.13) så visar dom anslutningar till golvbrunnar där det definitivt inte är några 15mm tjockt spackel vid brunnen utan snarare 2mm.
Ska det vara så svårt att klargöra vad som verkligen gäller?
Sen vad gäller dessa "rekommendationer". Vad är det för svammel? Antingen godkänner man ett tillvägagångssätt eller så inte.
En massa luddiga "rekommendationer" som dessutom inte framgår i branschreglerna är inget värt utan förvillar bara gemene man. Borde inte den här informationen framgå av GVKs och BKRs skrifter?
Vet att de flesta här på forumet följt branschreglerna men inte "rekommendationerna" om tex. armeringsnätet. Hoppas bara att det håller mot försäkringsdrakarna vid en ev. läcka.
Kanske är det bara jag som svamlar? :)
/jeppe
 
Får för mig att i denna diskutionen så blandar man ihop min tjocklek för spackel och min tjocklek vid läggning med golvvärme. Så länge man inte lägger värmeslingor så kan jag inte tänka mig att det skulle vara fel att lägga ner till 0 då tätskiktet ändå ligger ovanpå. Men läggs det Värmegolv så måste man ju följa den leverantörens min spackel tjocklek och den är oftast 15mm eller nått.
 
Nja, flytspackla ett rejält skikt måste du nog även om du inte har golvvärme. Exakt höjd vet jag dock inte. Sen finns det väl knappt nån som gör om sitt badrumsgolv idag utan att lägga in värme i golvet(ev. de med plastmatta), eller?
 
Man har tre alternativ:
1. Förstärka bjälklaget med fler golvbjälkar. Dött material krävs sedan ovanpå golvspånet.
2. Förstärka med ett lager limmad golvgips.
3. Förstärka med armerat flytspackel.

Vid spackling gäller att minsta spackeltjocklek vid golvbrunnen (=tunnaste stället) skall vara 12 mm. Om man har golvvärme skall man plussa på 3 mm och således spackla minst 15 mm vid golvbrunnen.
Man kan spackla ned till i princip noll mm om man använder sig av ett spackel avsett för ändamålet. Det förutsätter naturligtvis att man har förstärkt bjälklaget till erforderlig böjstyvhet.
BKR ville få bort golvgipsen för att många använde den utan att veta hur dom skulle bete sig i anslutning till golvbrunnen och gjorde felaktiga lösningar.
Ser man till att ha ett tillräckligt böjstyvt bjälklag, dött material med golvfall under våtisoleringen, en väl fastsatt golvbrunn i nivå (och i våg) med färdigt undergolv så blir det rätt.

Jeppe; Bilden du nämner illustrerar sannolikt ett tätt reglat bjälklag. Uppgifterna du söker finns som tillägg till branschreglerna.

Sen är allt bara rekommendationer. Lagen som gäller är BBR, Boverkets Byggregler, och dessa säger endast att golv i våtrum skall ha ett vattentätt ytskikt samt fall mot brunnen, och att bakfall inte får förekomma.
 
Ok, då är jag med. Tack för ett bra svar ACME.
 
ACME skrev:
Man har tre alternativ:
Vid spackling gäller att minsta spackeltjocklek vid golvbrunnen (=tunnaste stället) skall vara 12 mm. Om man har golvvärme skall man plussa på 3 mm och således spackla minst 15 mm vid golvbrunnen.
Man kan spackla ned till i princip noll mm om man använder sig av ett spackel avsett för ändamålet.
Bra information. Men fortsätter tråden för att be om ett par klargöradnen i mitt fall.
Har golvspån med vv slingor på bjälklag cc300. På detta avser vi att lägga ett lager golvgips, men hur uppnår man då kravet ovan på spackeltjocklek?
Skall jag lägga dubbla lager gips istället och spackla ner mot golvbrunnen för att nå spackeltjocleken om 12 mm? Eller vad är "spackel avsett för ändamålet"?

Det här med golvbrunnen verkar vara en fråga för sig, inte helt enkel tycker jag.

(För övrigt, har inte med denna tråd att göra men ändå, är det ett problem med vattenburen golvvärme om man lägger på gips, får man "igenom" värmen i tillräcklig utsträckning?)
 
Vad är det för diameter på rören? Ett alternativ som jag funderat på är att helt enkelt gjuta in 12mm vv-slingor i flytspackel (på 22mm spån och 13mm limmad gips på cc60)som är 15mm på tunnaste stället vid brunnen. Det kräver omkring 25mm flytspackel på övriga golvet. Tyvärr så kostar ju flytspacklet en hel del(257kr/säck, fiberarmerat) 5,5 kvm skulle kosta runt 2500 att flytspackla... :/
Var först inne på spånskiva och dubbelgips men jag antar att det inte leder värmen till klinkern lika bra som flytspackel. Rätta mig gärna om jag har fel någon?
Tycker det känns konstigt att lägga slingor alltför långt ner under en massa gips, spån osv.
 
vv slingan är 16 mm rör tror jag, har även förspårade spånskivor för ändamålet

jag trodde det bara var en fördel med åtminstone ett lager gips på vv slingorna, det hjälper väl till att sprida värmen
 
Vet inte om gipset sprider eller isolerar. Plåtar hjälper iaf till att sprida värmen.
Om du ska ha plåtar under så har jag hört att de kan röra på sig av värmeutvecklingen och ev flytta golvet som är ovan. Vet inte om det räcker med endast enkelgips direkt på. Vi får vänta och se vad "proffsen" säger. :)

Veckans trådtips.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=53461
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.