återigen om fasaden...tänkte ju sätta vindpapp, men tänkte höra med er...vårt hus är ju idag väldigt lyhört..sitter man och kollar på teve´n på lagom volym så låter det jätte mycket ut..så nu ska jag ju lägga till 45 mm isolering borde ju hjälpa nått,men ska jag ha gips istället för vindpapp med tanke på ljudet just???..
och har man vanlig gips eller utegips??....tacksam för svar

mvh Nisse
 
Gipsen dämpar kanske lite, men jag skulle tro att det är marginellt. Det är i vilket fall utegips du ska ha.
 
ok...men vad är bäst då??--papp eller gips..blir ju bra mycket dyrare med gips..
 
Mikael_L
Jag tycker att du först ska undersöka om det inte låter mycket genom väggen pga andra orsaker!

Ventilationsspalter i fönsterkarmar och friskluftsventiler kan jag tipsa om.
Har ni tvåglasfönster eller?

Alla sorts hål i väggen kan vara den främsta boven. Även om det råkar vara t.ex. isolering och/eller vindpapp där så får ljudet ändå relativt lätt att ta sig igenom.

Hur man ska undersöka detta vet jag dock inte så bra. Kanske slå på TV eller musik där inne en stillsam kväll och sen gå omkring där ute och försöka lyssna om det låter högre på vissa avgränsade platser ?!

Jag tycker du ska kolla detta först och främst så du inte lägger ner en massa pengar på åtgärder som ändå inte hjälper. Men givetvis kan det ändå vara allmän ljudisolering av väggen som måste göras.
 
jo vi har tvåglas fönster,

ska ju ändå byta fasad och tilläggs isolera...därför tänkte jag om man kunde göra något mer när man ändå har rivit utsidan..och om det är nån skillnad på papp eller gips ..finns ju olika papp med...vanlig förhydringspapp eller vindpapp vet inte riktigt vad det heter..vad är det för skillnad på dom ??
och vad är bäst där??:)...många funderingar
 
Mikael_L
Ljudisolering är ett jätteområde i sig självt.

Tyngden på materialet har påverkan på hur väl det isolerar, så där är gipsskivor bättre.
Men det är ändå att förenkla det lite för mycket. För det beror även på vilket frekvensband man vill dämpa. Vid höga frekvenser så klarar lätta material av att dämpa bättre, än vid låga frekvenser.

Men jag tror inte att det är vanligt att man väljer mellan dessa material ur ljudsynpunkt. Det brukar mera vara kostnad, skydd, hållbarhet, hanterbarhet och hur länge det kan stå oskyddat som är urvalskriteriet. Tror jag!
 
Gips är ju klart bättre än vindpapp förstås vad gäller ljudisolering, men som sagt, det kan ju finnas andra orsaker till lyhördheten. Kolla t.ex. också hur fönsterkarmarna är fästa i väggen, är det drevat ordentligt eller finns det håligheter. Beroende på hur gamla fönster du har så kan glaset även vara väldigt tunnt, typ 2mm, och i princip släpper igenom all ljud. Har fönstren ordentlig tätning eller är det gamla gummilister som behöver bytas?
Hur gammalt är huset och vilket material är det byggt i?
 
huset är från 72..trähus..gamla fönster men tätningen ser bra ut..ingen drevning runt karmarna bara nån millimeters mellanrum..kan flytta ut dom nya reglarna mer.så jag kan dreva där i alla fall..men hur står sej gipset almänt mot vinpapp??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.