Hej!

Vi har en groventré som är tillbyggd mellan huskroppens ena kortsida och garaget.

Det verkar som att man valt att sätta gipsplattorna direkt mot ytterväggen på den sida som är mot huset. Är detta ok? Vad kan det få för konsekvenser i form av fukt, lukt och temperatur? Hur skulle det "egentligen" varit byggt?

//IO
 
"Mot ytterväggen" avslöjar för lite om hur väggen är uppbyggd för att någon ska kunna svara. Beskriv väggens konstruktion skikt för skikt.
 
Är det en yttervägg som blivit innervägg?

Protte
 
Förlåt ifall jag var otydlig. Protte har förstått det hela korrekt. Det är alltså husets yttervägg som numera är groventréns innervägg, där man alltså bara smällt på en 13mm gipsskiva direkt på träfasaden.

Så, från inuti groventrén sett har vi alltså följande skikt, i nämnd ordning:
Gips, träfasad (120mm), asfaboard, isolering, sedan är du inne på husets gipsvägg och grannrummet "inne i huset".

Hoppas jag inte rörde till det nu. Men jag tror som sagt Protte satte huvet på spiken.

IO
 
Ok. Ja jag ser inga problem med gipsskivor på det. Inte ens om det var plast i gamla ytterväggen skulle det bli problem som jag ser det.
 
Det är nog inga problem med den lösningen men jagskulle ALDRIG lämna kvar ytterpanel, never

Nu kanske det var enklare med tanke på hur det är runt dörrar och sånt, flytta in en karm är ju inte tvärgjort.

Protte
 
Låter ju ganska lugnande i alla fall. Jag tror vi gör så att vi ringer försäkringsbolaget ändå, där vi har kostnadsfri rådgivning, bara utifall att.

Protte: du sa att du aldrig skulle lämna kvar ytterpanel. Fanns det någon speciell anledning till det? Vi har precis lagt plåttak på tillbyggnaden, vilket innebär att vi har en plåt 30cm upp mot asfaboarden ovanför taket, så för den anledningen är det nog ganska lugnt. Den ursprungliga anledningen till att jag sågade upp och kollade i väggen var att det läckt vatten från taket där, men nu är det som sagt åtgärdat.
 
Håller själv på att planera en utbyggnad, och har inte uppmärksammat att detta med att gipsa på en ytterpanel ska vara något bekymmer. Bara bort med ytterpanelen så du kommer in till vindpapp el dylikt och upp med gips. En innevägg behöver man inte vara så noga med ;)

Är man riktigt modig kan man nog gipsa på panelen direkt men jag tycker inte man ska stänga i ev insekter, pågående röta, mögelsporer etc som kan gömma sig i ytterpanelen, som antagligen har varit utsatt för regn och rusk ett tag...

/S
 
Jagheterinteolof skrev:
Protte: du sa att du aldrig skulle lämna kvar ytterpanel.
Några anledningar: Ytterpanelen tar upp onödig plats i det som nu är inomhus. Väggen blir tunnare om den tas bort. Det kan finnas en massa spindelväv, lövrester, musbajs och annat mög bakom panelen som man kanske vill ha bort innan man bygger in väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.