Halloj!

Nybörjare här på byggahus och på att renovera, så jag hoppas frågan är på rätt ställe.

Jag håller på att renovera tvättstugan i källaren i vårt hus från 1940. Jag har nu kommit till taket som överst är plankor och sedan under det vass, hönsnät och puts. När jag drog ner en del gamla elledningar som satt på taket så lossnade en del puts och framförallt en del färg då ledningarna var inmålade. För att nu kunna spackla och måla om taket behöver jag ju ta loss all lös färg och enda sättet att göra det på är kvadratcentimeter för kvadratcentimeter med en liten spackelspade, för då skadar jag inte pusten under. Och för varje bit färg jag pillar ner är det lite mer som sitter löst.

Dock är känslan jag har nu att det i slutändan kommer leda till att jag får pilla ner all färg från taket vilket kommer ta en ofantlig tid. Så jag letar efter ett annat sätt att få ett bra tak. Det jag då tänkte var att riva ner allt och sedan gipsa direkt på planktaket. Det problem jag då fick var att jag hade en murare här som putsade upp väggarna och en del av det är upp mot taket så om jag river taket riskerar jag att riva ner en hel del av den puts murarn precis satt dit. Det vill jag undivka.

Så det jag tänker mig som en lösning på problemet är att helt enkelt sätta gips direkt på putsen, då utan reglar för att minimera förlusten i takhöjd, vilket just nu utan inlagd klinker ä3 ca 2,12m..

Är det en dålig idé på ett eller flera sätt? Kan det innebära nån sorts problem, fukt eller annat med gips i källare t.ex.? Finns det nåt annat smart jag kan göra utan att behöva stå och pilla ner plastfärg bit för bit?
Om det kan funka är det nåt jag borde tänka på för att göra det så bra som möjligt?

Tacksam för all input!

//Göran
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.