hej!

skall inreda ett rum nere i källaren. väggarna har någon form av målad puts på sig nu och är förhållandevis ojämna. jag tänkte skruva upp gips direkt på dessa väggar men är lite fundersam på eventuell fukt som kan bildas bakom gipsskivorna. gipsskivorna är 13mm tjocka och en utav väggarna kommer få tre lager gips för extra ljudisolering. är det en okej lösning eller bör man regla upp väggarna för att få en luftspalt?
 
Jag tycker absolut du ska regla upp först så du kan ventilera bort fukten. Såvida du inte har typ isodrän eller platonmatta på utsidan av väggarna, men eftersom du själv pratar om fukt misstänker jag att du inte har det...
 
jag vet att huset är tilläggsisolerat och att källaren inte är direkt fuktig...jag har inte sett någon fukt på väggarna alls...kanske dock ingen garanti?
 
även om det funkar i dag.. hur är det om 10 år? gipsen kommer väll sitta kvar? Dräneringen kommer inte bli bättre med åren snarare sämmre.. = mera fukt i väggen..

Kör med stål reglar.. så sover du nog gott.. Behöver ju inte vara en jätte luft spalt räcker nog med bara nån cm..
 
Och STÅENDE reglar, men det kanske är självklart... :-X
 
Jag stod för exakt samma dilemma. Dock valde jag att putsa väggarna isället och måla med en färg som "andas".

 
pratade med en expert på området igår och han menade att det är viktigast att ha en luftspalt på de väggar som har kontakt med marken utanför huset, vilket låter ganska rimligt. vad det gäller de andra väggarna skadar det förstås inte med en liten luftspalt men man kan ju vilja utelämna en sådan av andra skäl som t ex ljudisolering då man skall följa principen "massa-luft-massa".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.