Tjena. Jag har precis gipsat färdigt köket och spacklat och slipat klart. Men fick någon tanke om avstånd mellan gips och golv spelar roll? Släppte gipsen 5 mm från taket för vi ska ändå ha taklist! Parkettgolvet vi ska lägga in ska ju också släppas 7-10 mm från väggen! Har satt dubbel gips 12,5 mm tjocka på plankvägg yttervägg om det spelar någon roll? Såfall om man behöver kapa 5 mm nere vid golvet så gör jag det med multi verktyget om det behövs! Bara tänkte på om det uppstår spänningar i gipsen om brädgolvet krymper eller växer mellan årstiderna? Ytter väggen är strax 4 meter lång och 2,4 m hög som är gipsad

tacksam för svar. Ha de
Mvh
 
  • Vägg möter trägolv med skräp och små objekt, oavslutad inredning eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett fönster med utsikt över en jordbruksåker och skog, interiör med hushållsartiklar framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
H Husärlivet skrev:
Men fick någon tanke om avstånd mellan gips och golv spelar roll?
Vad är det för material i bjälklaget under, plank eller betong?
Normalt sett brukar man ju av praktiska skäl (eftersom det alltid tillkommer en golvlist) trycka skivorna dikt upp i taket mha "gipssko" eller lyft. Har ärligt talat inte funderat på om det spelar någon roll om dom vilar på bjälklaget, är det betonggolv borde det vara 100% safe, tror inte det är något problem om det är träbjälklag heller :thinking:, rörelserna på golvet intill väggen är ju i princip obefintliga.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Vad är det för material i bjälklaget under, plank eller betong?
Normalt sett brukar man ju av praktiska skäl (eftersom det alltid tillkommer en golvlist) trycka skivorna dikt upp i taket mha "gipssko" eller lyft. Har ärligt talat inte funderat på om det spelar någon roll om dom vilar på bjälklaget, är det betonggolv borde det vara 100% safe, tror inte det är något problem om det är träbjälklag heller :thinking:, rörelserna på golvet intill väggen är ju i princip obefintliga.
Tack för svar !

Är källare under hela huset. Golvet i köket är 28-30 mm spontade brädor sedan gammal 10 mm golvspånskiva ovanpå det! Källartaket är samma spontade brädor mot bjälklaget! Kåk från 1936
 
Mats-S
H Husärlivet skrev:
Kåk från 1936
Du kan nog betrakta väggen och bjälklaget som en enda enhet, dom har stabiliserat sig till varandra under dom typ 90 åren :cool:

Men visst, om du tror att det här kommer att störa dig mentalt i framtiden så kanske du ska ta av någon centimeter i nederkanten ;)
Har personligen flera ggr gjort sådana åtgärder bara för att få sinnesfrid framåt :rofl:
 
Mats-S Mats-S skrev:
Du kan nog betrakta väggen och bjälklaget som en enda enhet, dom har stabiliserat sig till varandra under dom typ 90 åren :cool:

Men visst, om du tror att det här kommer att störa dig mentalt i framtiden så kanske du ska ta av någon centimeter i nederkanten ;)
Har personligen flera ggr gjort sådana åtgärder bara för att få sinnesfrid framåt :rofl:
drar nog av en 5 mm imorn ändå i nederkant
 
Tror det står i monteringsanvisningen ca 10 mm. En variant är att lyfta upp parkett tjockleken + nån mm till för att sedan lägga parketten jämt med väggen. Riktigt bra att göra så om man har små golvsocklar
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Tror det står i monteringsanvisningen ca 10 mm. En variant är att lyfta upp parkett tjockleken + nån mm till för att sedan lägga parketten jämt med väggen. Riktigt bra att göra så om man har små golvsocklar
Så här gör jag alltid och kan verkligen rekommendera. Enkelt att få till tillräckligt med rörelsemån för parketten samtidigt som man inte riskerar att socklarna inte täcker ev. glipa.
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Så här gör jag alltid och kan verkligen rekommendera. Enkelt att få till tillräckligt med rörelsemån för parketten samtidigt som man inte riskerar att socklarna inte täcker ev. glipa.
Jag tänker på avståndet mellan gips och undergolv, inte mellan gips och parkettgolv i sidled..
Tack ändå
 
H Husärlivet skrev:
Jag tänker på avståndet mellan gips och undergolv, inte mellan gips och parkettgolv i sidled..
Tack ändå
Precis, och om du då har ett avstånd mellan gips och ”undergolv” på säg 20mm (tjockleken av parketten + 5mm) så kan du lägga parketten dikt an väggen sedan och låta parketten ha sin rörelsemån in under gipsskivan.
 
  • Gilla
Husärlivet
  • Laddar…
H Husärlivet skrev:
Jag tänker på avståndet mellan gips och undergolv, inte mellan gips och parkettgolv i sidled..
Tack ändå
Det är exakt det jag försöker beskriva. Bara att rörelsefogen i sidled får du på köpet.
 
Redigerat:
H Husärlivet skrev:
Jag tänker på avståndet mellan gips och undergolv, inte mellan gips och parkettgolv i sidled..
Tack ändå
om du ska använda vanliga standargolvlister så lyft max ett par mm över golvet eftersom vissa brukar ha kanter uppe och nere på listens baksida och då finns det risk att nedkanten hamnar under gipsen
sen brukar standard golvlist vara 12mm tjock och mellanrummet mellan parkett och vägg 7-8mm
 
  • Gilla
Husärlivet
  • Laddar…
Mats-S
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
parkett tjockleken + nån mm
Då får man nog lyfta lite till så att man med lätthet får in slagverktyget som man använder för att slå ihop ändskarvarna, speciellt om det är klickparkett.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Då får man nog lyfta lite till så att man med lätthet får in slagverktyget som man använder för att slå ihop ändskarvarna, speciellt om det är klickparkett.
Nått Kährs Parkett
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.