Har precis rivit ner en gammal trätex vägg som var monterad ovanpå en gammal träpanel som var monterrad på vågräta (suck) reglar på insidan av en yttervägg av sten.

När jag nu skall montera en innervägg på denna vägg så antar jag att jag bör använda stål (plåt?) reglar och sedan sätta gips på dessa för att undvika fuktvandring från yttervägg.

Jag hade hoppats hitta några plåtprofiler med lämpliga hål för genomföring av slangar/rör för el men det förefaller vara fel angreps-sätt.

Jag vill såklart minimera innerväggens tjocklek men samtidigt få plats med el, helst utan att bila i stenväggen.

Glada tips, anvisningar, "tänk på det här" ? :)
 
Någon som vet ett bra sätt att dra el genom plåtreglar? Är det en jättdålig idé eller standardförfarande att borra hål något större än plaströrens dimension och bara dra skiten rakt igenom?
 
alla plåtreglar jag har monterat i mitt hus har då haft färdiga "hål"/el-genomföringar med
jämna avstånd så gör man en hel vägg så får man dom på samma ställen....pefekta för
att dra flex-slang i...
/
M:)
 
trojlee skrev:
alla plåtreglar jag har monterat i mitt hus har då haft färdiga "hål"/el-genomföringar
Perfekt!
 
Nu har jag fått ned den gamla väggen och håller som bäst på att sopa bort all lös puts. Skall försöka få ut alla gamla träpluggar ur väggen där de gamla reglarna satt och sedan gjuta igen groparna med puts (tänkte att det var bättte än betong om någon någongång vill ta fram väggen igen).

Ett problem har såklart uppenbarat sig:

1) Taket är nedsänkt någon gång på 60 -talet. Mellanrummet mellan befintlig vägg (tegel med nytt badrum på andra sidan) och nedsänkt tak är ca 35-40mm. Jag kommer således inte åt att sätta en plåtregel i det "riktiga" taket. Skall jag sätta en trädistans i det gamla taket så jag kommer ner i höjd till gipstaket så att jag på så vis får en jämn bas att sätta plåtregeln i ? Tänkte hitta en lämpligt stor träregel och sätta lite sån asfaltsboardsremsa (eller vad det heter) på sidan som väter mot badrummet.

2) Golvet består av trägolv (som ligger nästan dikt mot den gamla väggen) , någon sorts skiva (som ligger 2-3cm från den gamla väggen, och sedan det flytande click-golv jag själv la in för några år sedan.
Med andra ord har jag inte heller här en jämn bas att sätta plåtreglarna i.
Lösningsförslag
2a) Skära bort nog med golv för att få fram 45-50mm golvyta att fästa regeln i. Antar att jag kan fixa det mha cirkelsåg med ställbart djup.
2b) lägga distanser mellan gamla golvet och plåtregeln så att jag får upp den i höjd med nuvarande golv och sedan fästa.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.