Hej!
Har ett hus från 69 där vi i källaren har en stor gillestuga.
När vi flyttade in så luktade det mycket fukt så jag rev bort golvet. det visade sig vara uppreglat med trä och sen golvspån direkt mot betongen. Som isolering hade dom använt sig av vanlig gul isolering rätt mot plattan så golvspånskivorna va nästan dubbelt så tjocka på vissa ställen.
Jag rev ut allt direkt när vi flyttade in 2011 och sen har det inte luktat fukt i källaren.
Nu är det rent men det ligger ingjutna träreglar ungefär cc 60.

Nu till min fråga hur ska jag lägga nytt golv? det är cirka 150mm som det ska upp för att hamna i samma höjd som resten av källaren. tänkte först lagt platon matta sen regla nytt golv med ventilerade lister men tror att golvet är för ojämnt att lägga platon matta på. sen fick jag tipset att jag skulle regla på betongen med plastdistanser sen isolera med cellplast som inte nuddar plattan, ventilerade lister och pax fläkt.

Luddigt inlägg kanske men hoppas ni förstår vad jag menar

Riven gillestugugolv med synliga ingjutna träreglar och rester av isolering mot betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En källargolv med betongyta och rester av gamla, rivna träreglar efter golvrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det bästa är väl att använda ett Nivell eller Granab golv men de kostar ju lite. Fördelen är att det inte spelar någon roll om plattan är ojämn och ingen isolering eller organiskt material kommer att ligga i kontakt med betongen. Det går även att kombinera dem med golvvärme om man önskar det.
 
Redigerat:
tanken va att vi skulle slippa använda det pga kostnaderna. men finns det inga andra alternativ så får man väl göra på det viset.
 
Ingen annan som har någon bra idé? :)
 
Varför inte flyta golvet jämnt, sen platon och golv?
 
jo jag hade den funderingen också men det är ju närmare 30 m². hur ska jag göra med dom ingjutna balkarna? ska man ta bort dom eller ska man låta dom va?
 
Bort med dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.