Ska stänga av vattnet för att vi ska byta kök,funderar på vilken man ska stänga av 🤔
 
  • Bild av rör och ventiler i ett skåp, del av en diskussion om att stänga av vatten inför ett köksbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem med ventiler och vattenmätare i en stängd installation, märkt med nummer och bokstäver, troligen för köksrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avstängningsventil för vatten i kök, markerad med en pil, omgiven av vattenrör och mätare i en trång utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Walle85
Stäng av inkommande, montera dit små ballofixer på rören i köket, stäng dem och slå sedan på inkommande igen. Så gjorde vi, se bild.

Renovering av kök med blottad regelvägg och rör, byggrester på golvet, troligen förberett för installation av ballofixer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok tack behövs det nog nån vvs gubbe här till hjälp då 😁
Den jag markerat på bilden e väl för avstängning 🤔
 
  • Rör och ventil med röd handtag, markerad för avstängning i ett VVS-system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Patrick0327 Patrick0327 skrev:
Ok tack behövs det nog nån vvs gubbe här till hjälp då 😁
Den jag markerat på bilden e väl för avstängning 🤔
Ja
 
Mugmaz Mugmaz skrev:
Ja
👍
 
Karrock
Det hänger en dekal på röret som säger avstängning kallvatten. Har du en separat varmvattenledning med mätare in så ska du stänga av den också. Har du egen varmvattenberedare så borde denna enda kran stänga allt.
 
Vad finns det för alternativ om man inte kör ballofixer på rören för att täta under tiden ,man sätter ny kran 🤔
 
Karrock Karrock skrev:
Det hänger en dekal på röret som säger avstängning kallvatten. Har du en separat varmvattenledning med mätare in så ska du stänga av den också. Har du egen varmvattenberedare så borde denna enda kran stänga allt.
 
  • Vattenmätare och rörkopplingar i en källare med märkning för avstängning av kallvatten, omgärdat av flera numrerade ledningar och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser vara denna 🤔
 
Patrick0327 Patrick0327 skrev:
Ser vara denna 🤔
Ser bara denna
 
Karrock
Jag kan inte lägenheter. Gissar att det är fjärrvärme, och det övre rörtrasslet är värmeväxlare för fjv som ger värme både åt golvvärmen och varmvatten. Men jag vågar inte säga säkert att det är så det fungerar.

Alternativet till att sätta ventiler på rören närmare köket är att ha allt avstängt tills kranen i köket är installerad och klar.
 
Karrock Karrock skrev:
Jag kan inte lägenheter. Gissar att det är fjärrvärme, och det övre rörtrasslet är värmeväxlare för fjv som ger värme både åt golvvärmen och varmvatten. Men jag vågar inte säga säkert att det är så det fungerar.

Alternativet till att sätta ventiler på rören närmare köket är att ha allt avstängt tills kranen i köket är installerad och klar.
E ett hus med fjärrvärme 👍
 
Walle85
Fördel med ballofixer i köket är att du enklare kan byta kran i framtiden samt att skulle kranen börja läcka så kan du snabbt stänga av vattnet utan behöva stänga av allt vatten.
 
  • Gilla
Patrick0327
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.