Hei
Vi ska byta våran gamla Husqvarna FTX system till nytt. Problemet är att hålet genom innetaket för frånluft inte passar nya FTX system och vi funderar på att använda ett annat frånluftdon som finns i närheten. De här skulle betyda att de befintliga frånlufts ventilationsrörstammen som är 160 cm från bastu och badrum skulle gå ner i dimension till 125 cm i ca 2-3 meter precis innan den sen kopplas till 160 cm in i nya FTX.

Ser ni några problem med detta?
Finns det risk för oljud?
 
Vilka flöden har du då? Är det 10 och 15 liter i var rum så är ju 125mm inget problem.
 
T Tjoa skrev:
Vilka flöden har du då? Är det 10 och 15 liter i var rum så är ju 125mm inget problem.
De vet jag tyvärr inte, har endast bott i huset i 2 år och installationen är 30 år gammal.
Bostadsarea är 116 kvm, så huset är inte så stort. 2 primära don i bastu/badrum, 3 don i toa, klädkammar och en i utrymmet som vi funderar på att använda. De tillkommer 2 don till som i Huskvarna maskinen kallas återluft, men som kan antigen stängas helt, eller lämnas lite öppen för att få in kaminens varma luft för att hjälpa till med värmeväxlingen i nya FTX. Så totalt 7 don kopplas till stammen. Vilket flöde alla don ska ha är över mina kundskaper.
 
7 frånluftsdon på 116kvm,
Finns krav i följande rum
Kök 10 L/s
Toalett 10l/s
Toalett /dusch 15 L/s ( 10 l/s om du har öppningsbart fönster)

Utöver detta så är det ett minimum krav på 0.35xkvm vilket i ditt fall blir 41l/s.
Men att ha lite mer flöde, speciellt i tvätt är bara positivt ur återvinningssynpunkt.

Men till din fråga så kommer inte du få några ljudproblem av att dimensionera ner (om du inte har ljudproblem nu).
 
  • Gilla
vippans
  • Laddar…
F fluffe97 skrev:
7 frånluftsdon på 116kvm,
Finns krav i följande rum
Kök 10 L/s
Toalett 10l/s
Toalett /dusch 15 L/s ( 10 l/s om du har öppningsbart fönster)

Utöver detta så är det ett minimum krav på 0.35xkvm vilket i ditt fall blir 41l/s.
Men att ha lite mer flöde, speciellt i tvätt är bara positivt ur återvinningssynpunkt.

Men till din fråga så kommer inte du få några ljudproblem av att dimensionera ner (om du inte har ljudproblem nu).
Tack för ditt svar. De ljud vi kan höra idag är relaterad till själva ftx maskinen. Köket verkar inte ha någon egen don idag, men de är öppen planlösning med vardagsrum som har don. Köksfläkten är kopplad till egen kanal. Jag tolkar från de två svar jag fått att de borde inte bli något problem med ljud.
 
  • Gilla
fluffe97
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.