Hejsan
Jag lade nytt tak på huset för 4 år sedan och på inrådan av Beijer Bygg i Norrköping så valde jag att använda en takduk som underlagstak istället för råspånt.
http://www.icopal.se/upload/icopals...roduktinformation/icopal_broschyr_miratec.pdf

I helgen när jag skulle börja med att inreda ett rum på övervåningen så sopade jag bort ett getingbo som satt på underlagstaket (innifrån).. Till min stora förskräckelse så såg jag att det var ett 5 cm stort hål i duken där getingboet hade suttit, de har alltså ätit sig igenom duken!

Att laga hålet går väl, det borde ju gå att limma dit någon bit från utsidan över hålet, dock blir man ju nervös för att det ska se ut så där på fler ställen. Om jag råkade hitta 1 hål lär det finnas fler runt om på taket! Ett hål i underlagsduken blir ju rena katastrofen om det är på fel ställe, duken läggs ju med lite "slack" i mellan takstolarna så att man får som en ränna i mitten där kondens och ev. inträngande vatten ska rinna.. Det hålet som blev nu ligger mitt i en sådan "ränna"..

Någon som har några tips, idéer, tankar?

Kan detta gå på någon försäkring? Helst skulle man ju vilja byta ut hela skiten mot råspånt men jag är ju inte jättesugen på att betala och göra bytet själv efter bara 4 år med det nya taket.
 
Har du varit i kontakt med tillverkaren/butiken för att höra deras åsikter?
 
Nej, inte än.. Tänkte kolla runt lite om åsikter/tankar kring problemet först innan jag tar kontakt med dem.. För att få lite mer "kött på benen" så att säga, misstänker att de kommer försöka slå det ifrån sig till varje pris.. :)
 
OT

Smarta getingar: Gratis rinnande vatten i boet :wow:
 
A
insektsnät vid takfoten måste väl saknas ?eller har dom ätit igenom det med ?
 
mickesundström skrev:
insektsnät vid takfoten måste väl saknas ?eller har dom ätit igenom det med ?
De har byggt innifrån.. Och hur man än gör så kommer ju getingar igenom någonstans, det är ju ganska små djur..
 
Jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det hela.. Jag har ju gjort arbetet själv och inte haft någon firma inblandad. Ska man kontakta försäkringsbolaget? Eller är det kört iaf och bara hoppas på att underlagstaket aldrig kommer komma i kontakt med vatten på de ställen där det blir hål?
 
Hur gick det med detta, lite nyfiken...
 
Det blev så att jag får bita i det sura äpplet och hoppas det ger faan i att regna in..

Försäkringsbolaget kan åtgärda de faktiska skadorna, dvs komma och klistra över de redan uppkomna hålen.. Givetvis mot inbetalande av självrisk a 3000 kronor. Blir det vattenskador ifrån redan uppkomna hål ersätter de ingenting.

Tillverkaren skrev att det är skadedjur som orsakat hålen och där med har de inget ansvar utan ansvaret är mitt att hålla undan skadedjur. Det är ju en ståndpunkt jag kan acceptera i det stora hela men jag tycker att 3 år är jävligt mkt för lite för att få så pass allvarliga skador av ett så pass vanligt djur som getingar.

Men men.. Man får hoppas man dör någorlunda ung så man slipper lägga om det där jävla taket en gång till..
 
Vad har du för takbeklädnad? Plåt? Tegel eller betongpannor?
 
Betongpannor
 
Då borde du väl kunna lyfta av en del av dem och kontrollera hur duken ser ut under. Då behöver du inte leva i ovisshet om detta iallafall.

Sen verkar ju den där duken helt värdelös om den är så känslig för getingar att man riskerar allvarliga fuktskador så fort man får ett getingbo på vinden.
 
Hallå i stugorna.

Lyfter denna gamla tråd, då även jag råkat ut för detta tyvärr.

En firma bytte ut hela taket med nya betongpannor och råspånt med underlagsduk ifrån Monier för 6-7 år sedan.
Brukar få rensa bort några getingbon varje sommar under pannorna vid takfoten, när dom blir för närgångna vid uteplatsen.
Tänkte inte mer på det förens jag lyfte på pannorna och ser att dom käkat upp duken under boet.

Firman som la taket kom snällt ut och lagade hålet.
Men nu har jag av en slump hittat ett till stort hål på andra sidan och jag törs inte tänka på hur många fler hål det kan vara...

Monier hävdar att dom inte alls har hört talas om detta.
Och frågan är om det finns något annat att göra, än att springa runt och lyfta på alla pannor en gång om året efter sommaren.

Eller någon som sitter på en bättre lösning?

Om inte annat så hoppas jag att dom som ska byta ut sitt tak och läser detta, starkt överväger en annan lösning än underlagsduk.

Är nog många som är lyckligt ovetande om detta problem, då det verkar numera vara vanligast att man lägger duk istället för papp.
Takpannor med hål där underlagsduk ätits upp, troligtvis av getingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chippe och 2 till
  • Laddar…
Tack för infon, takbyte står på typ 5-års planen. Detta var en nyhet för mig.
 
Ja har masonit under mina pannor och tänkte lägga duk vid nästa års takbyte, någon som sitter på mer info om detta ? Låter helt otroligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.