Hej alla,

Nån får flytta min tråd om den ligger fel,

Förra sommaren flyttade jag å sambon till en villa, typ 70tal, förra ägaren installerade en vedspis vilket är trevligt, förra sommaren fick vi påhälsning av bålgeting modell större. Som surrar runt innanför glaset på spisen. Trodde det var för att jag glömt spjälet öppet. Stängde det å allt frid å fröjd. Nu i år var jag väldigt noga med att stänga spjälet tidigt för att slippa detta men så idag kom det ner en ändå.. var ute å drog några tennisbollar på skorstenen för att se fall de byggt bo och se fall det skulle flyga ut nån men ike. Är det vanligt att bålgetingar söker sig ner i skorstenar? Aldrig hört detta tidigare? Förslag att göra? Den som är nere i spisen nu är alldeles sotig.
 
P
Nån enda på villovägar är väl bara att släppa ut fånga och ut med den utomhus om den är vid liv..
Bålgetingar är ofta väldigt lugna och och tar man det lungt och en hink och nåt som passar över hålet så brukar dom vara lätta att fånga på fredligt vis och med minimal risk och få ut dom ur huset.

Är den halvdöd så är det väl en välgärning att avsluta lidandet och enklast är väl att bara hiva in lite tidningspapper och göra en liten brasa och finns det kanske ett bo längre upp så är väl brasan effektiv vräkning ur skorstenen.

Vi brukar då och då se getingar som är dumma nog att flyga ner i skorstenen och hamnar i kaminen dock aldrig sett nåt bo men kanske inte heller aktivt försökt leta heller men nån brasa ibland för att tydliggöra att skorstenen är en dålig boplats.
Vi vet att vi brukar ha getingar på vinden och där brukar dom få vara så länge det är måttliga mängder och dom inte stör oss på altanen, där går min gräns.. då blir det utrotning.

Är man livrädd eller allergisk och eller det är stort bo så bör man väl ringa proffshjälp som ändå ofta ingår i ens hemförsäkring , men då ska man nog vara säker att det finns bo och ha tydlig trafik på getingar
 
Hej

Nja ingen är rädd för dem det e mer att jag inte vill ha dem där, tycker det är konstigt att de
kommer ned trots att den skall vara stängd. Har en liten på 2+ som kanske får för sig att öppna luckan när han ser något som flyger runt,

Kanske göra som du säger å elda 1 kväll ibland för att rensa?,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.