Jag tog bort något som jag tror är ett getingbo. Blev lite osäker när dom har varit mycket aggressiva bara man lite stört dom. Tycker att vanliga getingar är ganska lugna om man inte ger sig direkt på deras bo.

Undrar om det är någon som kan säga om det här är vanliga getingar eller något annat som tex vildbin? 20140713_102712.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min röst går till "vanlig" geting.
 
Niq skrev:
Jag tog bort något som jag tror är ett getingbo. Blev lite osäker när dom har varit mycket aggressiva bara man lite stört dom. Tycker att vanliga getingar är ganska lugna om man inte ger sig direkt på deras bo.

Undrar om det är någon som kan säga om det här är vanliga getingar eller något annat som tex vildbin?
Det låter lite dubbelspråk när du skriver
Jag tog bort något som jag tror är ett getingbo
och
Tycker att vanliga getingar är ganska lugna om man inte ger sig direkt på deras bo
Förstörde du deras bo eller inte?

Det är ju definitivt en geting.
Antingen en vanlig geting eller en bålgeting, svårt att se utan att kunna bedöma storleken.
Jag tycker dock att vanlig geting brukar vara gulare på bakkroppen.
De större bålgetingarna brukar vara mycket mindre aggressiva.
 
Det är inte bålgetingar då det var ett helt bo med många invånare och dom är alldelles för små.

Jo jag tog bort och förstörde deras bo. Då var dom ovanligt lugna.

Vi hade under min uppväxt ett sommarställe där det ofta blev getingbon och dom blev oftast vana med att vi var där nära och så länge man inte var och härjade direkt med deras bon så lät dom en vara ifred. Men dom här gav sig på en genast man komm nära. Boet var under vår terass så dom måste ha varit vana med att vi var där.

Jag tycker vanliga getingar brukar vara gula med svarta ränder men dom här är ju tvärt om. Funderade om det kanske var en ovanligare art av geting som är mer aggressiv eller om det kunde vara vilda bin.
 
En död insekt, möjligtvis en bålgeting, placerad på ett vitt hushållspapper bredvid en tops.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal tråd, jag vet men va tror ni om denna som jag hittade i källarrummet
Är det en bålgeting månne?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.