Hejsan.. skulle vilja ha lite tips om hur man ska såga en hålkärlslist till snedtak. Ska sätta lister runt tak och ner och runt snedtaket.. Bifogar en bild som visar problemet.:)
Tipps och råd motages gärna då jag suttit och såga och funderat många många timmar nu hur ja ska gå till väga..


// richard
 
  • snedtak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mät vinkeln tak/vägg. Såga listen efter det och låt den gå mot väggen. Mellan snedtak o vägg sätter du kanske en smyglist, eller också har du trixat till en snygg övergång med tapeten?

Kjell G
 
Det man måste tänka på är att ha listen likadant som den ska sitta när man sågar den. Den måste alltså "stå upp" i geringslådan. Ett vanligt misstag är att "lägga den på rygg", men då blir vinkeln helt fel.
 
Lite svårt att förklara men ska försöka. För det första MÅSTE du ha en hålkärlslist som är avsedd för snedtak. Du börjar med att sätta listen på nedre väggen, den vägg som är rakt fram på din bild utan att gera den, alltså en list som är avkapad i 90 grader. Sedan tar du listen som kommer uppifrån och lägger den i geringssågen i 45 grader med den sida som är upp mot taket ner i geringsågen, då får du ett sågsnitt som ser ut som på bilden (hade tyvärr ingen hålkärlslist så jag tog bara en liten bräda) det skuggade partiet sågar/snickrar du bort, men på en hålkärlslist måste du snickra lite mer än vad jag skuggat, och du måste prova dig fram lite i taget. Resultatet blir som på bilden, hoppas du förstår.
 
  • IMG_2401.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2394.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Misstolkade din ritning, jag förstod inte att det var ett snedtak. Men det är väldigt svårt att få det där snyggt. Ett tips är att sätta klossar i hörnen i stället för att försöka gera.
 
Ok tack för snabba svar.. Förstår och ska laboreralite så får vi se hur de blir.. annars får det bli klossar i hörnen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.