Vet att det finns en uppsjö av trådar om just detta.


har läst igenom många av dem men inte kunnat bli klokare, utan snarare mer förvirrad.

Att gera golvlister brukar inte vara några större problem.
men nu med dessa lister
List.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så vet jag inte hur jag skall lägga listen, så kan någon vänlig själ kunna hjälpa mig på traven med detta.
Vet att det har förklarats en antal gånger i trådarna som jag hänvisade till, därför så tog jag o fotade listen ur de alternativ jag kunde komma på.

LiggandesUpponer.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Listen ligger upp o Ner ,

Normal.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Normal så som den monteras

NormalBakoFram.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Normal fast fast baksidan uppåt

Ståendes.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På Högkant

StåendesBakofram.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På Högkant baksidan Utåt.

Har hela tiden varit inne på att listen skall ligga som jag benämnt "Normal så som den monteras"
men får inte till några vettiga vinklar.
Hittade en tabell som menade på att en 90 graders hörn skulle sågas meden geringsvinkel på 35,3 samt lutningsvinkel på 30 grader
 
Det som är allra lättast är att såga en höger och en vänster och ha som referens vid kapning. Den ena blir ju att man lägger bakofram för att få rätt vinkel. Alltid 45graders vinkel.
 
Jag brukar ställa/lägga listen i gersågen så som den ska sitta alltså så som din bild nedan! Det borde bli rätt, men dina vinklar är kanske inte 90 grader?
Annars är ett bra tips som här ovan, såga till två mallar, en för höger och en för vänster!

Visa bilaga 121960
 
Redigerat:
  • Gilla
JK76
  • Laddar…
Du har inte lagt listen rätt på någon av bilderna. Tänk att det bakre anhållet är väggen och sen får du ställa listen mot "väggen" och sedan är det bara att gera dem. Mät längden från vägg till vägg och rita på nedre delen och baksidan av listen. Försök inte träffa dit ritade streck med en gång utan gör hellre listen lite för lång och då hellre såga flera gånger tills du har träffat strecket.
 
Jag gjorde mallar sista jag satte lister. Tänk på att det finns in och utvändiga hörn också.
 
Redigerat:
Aaahhh.......jag minns när jag vara i samma sits som TS och rev mig i håret.....på nåt sätt löste det sig. Ett tag trodde jag att det inte var möjligt att få till, men när man kommit på det så gick det fint sen. Om jag kan förklara så nån begriper.....?.....nej!

//LocTite
 
  • Gilla
Smilfink
  • Laddar…
menar ni att listen skall läggas så här för ett inner hörn,
samt enligt min "normal" när jag sedan kommer till ytterhörn?
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Gjorde ett prov och det verkade bli ett bra hörn.


LocTite skrev:
Aaahhh.......jag minns när jag vara i samma sits som TS och rev mig i håret....
tur man kan få lite hjälp här, har inte så mycket hår kvar....:D
 
Nej inte så. På det sättet har du ju bordet som vägg. Det bakre stödet på sågen skall du tänka att det är väggen. Du skall ha den lackade ytan mot dig när du sågar. När man sågar lackade lister skall man tänka på hur en sågklinga arbetar. De fläker mer där klingan går ur än den går in.
 
VerktygsGurun skrev:
Det bakre stödet på sågen skall du tänka att det är väggen
Då antar jag att det blir så här :confused:
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilket även stämmer med andra beskrivningar att lägga listen som man skall montera den.
 
Nej...

Så här:
Så.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ryms den inte så får du lägga den ner och ställa in vinklar enligt tabellen jag länkade till förut.

Edit: men jag ser på dina bilder att den ryms fint. Stor kap/ger eller små lister. Så ställ den enligt bild och kapa på 45°.
 
Redigerat:
  • Gilla
NiklasH66
  • Laddar…
Skalman65 skrev:
Då antar jag att det blir så här :confused:
[bild]

Vilket även stämmer med andra beskrivningar att lägga listen som man skall montera den.
Ja !
 
  • Gilla
cecar33 och 1 till
  • Laddar…
Sorry, läste lite snabbt, golv o gera :)
Din sista bild är rätt för tak!!
 
Allvarligt!? ska man hålla så? ser ju vingligt ut. Jag var verkligen helt säker att man ska låta den vila på båda dom plana ytorna för bra stör och korrekt vinkel. Sådär har jag nog aldrig hållit.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.