Ganlet
Efter mycket efterforskning och jämförelsear har jag en Bosch GCM 8 SJL ståendes i sin förpackning hemma. Den ska primärt vara ståendes i verkstaden vid en vägg, och det håller mig sömnlös att den kommer ta sin beskärda del av verkstaden pga sin storlek.

Men jag hittade ingen som konkurrerade med byggkvalité och funktionalitet för prisklassen 4000kr.

Någon gersåg sig jag missat att fundera över?

Kikade en del på Bosch 305-216 som är lite nättare, men svårt att få en bra bild av den.

Dewalt i olika former, riktigt nätta men kändes mer som de hörde hemma på ett bygge.

Metabo, tråkiga.

Makita, någon verkade halvintressant.

Ryobi, bra på pappret men kändes inte så robusta

Primär användning till hobby-möbelsnickeri och mindre renoveringsobjekt. Är väl lite för partisk för mitt egen bästa då det finns en del annat nyinköpt blåfärgat Bosch hemma 😇
 
Ingen större skillnad.
Två geringssågar modeller GCM 305-216 D och GCM 8 SJL, båda i blått och silver.
 
Ganlet
K Kane skrev:
Ingen större skillnad.
[bild]
Inte mycket skillnad jämfört med tex en dewalt, men den ska ju ändå 150mm mindre i djupet. Det förlorar man så klart i kapaciteten. Damsugarslangen ser ut att vara smidigare placerad också.

Tyvärr betydligt mindre effekt för 305an (400 W mindre) som bland annat gjorde att jag sållade bort den.
 
  • Skärmklipp jämför tekniska specifikationer mellan två kap- och geringssågar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Har en Makita LS1019 på jobbet som vi köpte just för att stå mot väggen. Den har större klinga, är stadigare och dyrare än din Bosch.
Festool KS 60 är nog den enda sågen med 216 mm klinga som man kan ställa mot väggen.

Tänk på att Bosch har dammutsuget rakt bakåt så du behöver plats för dammsugarslangen också.
 
Du har även Hikoki C8FSHG som brukar få bra kritik men den har lite mindre sågomfång än din Bosch trots samma diameter på bladet. Den är också byggd med omvända glidstänger så den går att ställa väldigt nära väggen. Ca 3000 kr.

790f2cd1-3c83-41f5-bbb5-80de20198f5c.jpg
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
Ganlet
S sinuslinus skrev:
Har en Makita LS1019 på jobbet som vi köpte just för att stå mot väggen. Den har större klinga, är stadigare och dyrare än din Bosch.
Festool KS 60 är nog den enda sågen med 216 mm klinga som man kan ställa mot väggen.

Tänk på att Bosch har dammutsuget rakt bakåt så du behöver plats för dammsugarslangen också.
Ser fin ut, men så ont om plats har jag kanske inte att 10k+ kan motiveras. Blir många roliga verktyg i arsenalen för den mellanskillnaden 😎

Samma för tipset på Boschen.

Hikoki kollade jag en del på i början. Aldrig känt på, men spelen är lite mer budget än jag tänkt.

Jag är inte för kritisk till dewalt för möbelsnickeri osv? De verkar ju riktigt praktiska för 216-klinga minst sagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.