Har ytrost och går trögt fram och till bak,
Ska man slipa smörja och isåfall med vad?
Tackar på förhand
 
  • Ytrost på metallrör av en maskin som behöver smörjas, med synliga spån och smuts runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
testa silikospray
 
  • Ledsen
Putte G...
  • Laddar…
eller teflonspray (PTFE)
 
T tergo skrev:
testa silikospray
Ska man slipa först?
 
H hazzze skrev:
Ska man slipa först?
snygga till den med smärgelduk först
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Silicon är ett otyg, inget man vill ha i närheten av något som eventuellt ska målas, jag använder en ljusstump dvs stearin på mina snickerimaskiner. Kan med fördel även användas på glidytor som borden på fräs och hyvel maskiner.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Som jag skulle göra det. 556, vänta en stund, dra maskinen fram och tillbaka några gånger och sedan torka av med en disksvamp med den grova sidan mot metallen. Torka torrt med papper/trasa och se hur den funkar.
Om den funkar tillräckligt bra så olja tunt annars se var den fastnar och börja om.
Avsluta med att aldrig lämna den fuktig igen.
 
Lampolja (d.v.s. fotogen) och fin stålull (ej svinto) så tillför du inget som inte har där att göra. Torka av rostsörjan som bildas och upprepa tills det ser rent ut.

Använd inte silikonolja på detta. Det är mer lämpat för plastdetaljer som gnager mot varandra. Silikonolja smittar och förstör allt i sin väg som skall efterbehandlas, d.v.s. trä som du kapar i sågen.
 
hade små fläckar på min så jag använd 1200 slippapper för att ta bort skrovliga så använda jag graffit från snickarpennan att smöjra på båda ledarna och rörlagret inne

och ja det finns endast på enna stången vilket jag tyckte var märkligt men kollade på en annan såg av samma model och finns bara ett lager på en stång...
H hazzze skrev:
Har ytrost och går trögt fram och till bak,
Ska man slipa smörja och isåfall med vad?
Tackar på förhand
 
  • Gilla
hazzze
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.