Jag bygger ut vardagsrummet som kommer bli 26+33=60 kvm stort med ganska högt i taket i 33 delen (ca 3,5 m som högst), (2.20 i 26 kvm delen)

Jag skall riva bef öppna spisen och sätta dit en kamin. Funderar på de "akvarie"-liknande modellerna med glas på 3 sidor såsom Spartherm Arte, Kal-Fire 65 m.fl. eftersom det är väldigt snygga, man ser leden väldigt bra och att man kan elda med glaset upphissat om man vill så att man får en öppen spis känsla utan att ha elden instängd bakom glas.

Som jag förstått är denna typ ganska svåreldade, de käkar en massa ved (Kal-fire 65 käkar 4 kg/timmen) och de har hög effekt (9-15 kW).

Mer klassiska kaminer som tex Q-bic 106 är lätteldade (vissa har elektronisk styrda spjäll mm), har mer lagom effekt (3-6 kW) och käkar ej så mycket ved.

Jag är rädd att Spartherm Arte, Kal-Fire 65 m.fl. kommer ge alltför stor effekt för mitt 60 kvm vardagsrum och att man kommer dra sig för att elda pga att man måste mata ved hela tiden + att det helt enkelt blir för varmt.

Jag har 2 st 125 spirorör tilluft uppdraget genom plattan (Kal-fire kräver det).
Egentligen vore det bästa att ha en öppen spis för myseldning samt en kamin för praktisk uppvärmningseldning. :)

Tacksam för lite råd och erfarenheter om detta!
Nån som har Kal-fire tex?


Kal-fire_Heatpure65.jpg
Spartherm_ArteU70h-400x400.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



1.jpg
Austroflamm_Glass-278x300.jpg
 
Nej, har ingen erfarenhet av dessa kaminer.
Men uppenbarligen är du ute efter den estetiska effekten, snarare än värmen.
Så skaffa den kamin du tycker är vackrast.
Blir det för varmt går det ju alltid att ställa upp en altandörr t.ex.
Det brukar också uppskattas.


Själv har jag bara en Lotus M2
P1000388 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.