Färgkod BY43 (Stugröd).

Om jag målar en del av fasaden med täcklasyr och en annan del med akrylat, får man uppfattningen att det är samma kulör även om kanske ådringen syns mer med lasyren?
 
Det beror på underliggande trä. Är det målat sedan tidigare, omålat färskt trä som är gulare, eller gammalt grånat trä? Det kan lysa igenom lite på lasyren. Samtidigt är det ju täcklasyr, den ska ju inte lysa igenom.

Man får också tänka på att de kan åldras olika.
 
Kort svar: Nej.

NCS-koden är bara en av flera parametrar för färg. Glans och ytstruktur är två andra mkt väsentliga parametrar. T o m om du köper exakt samma färg från samma leverantör så rekommenderar de att du ska blanda färgen om du har burkar från olika tillverkningsbatcher då du annars kan uppleva nyansskillnader.

Det finns bara ett sätt och det är att provmåla en hyfsat stor yta jämte den befintliga.

Edit: Och även om det ser lika ut när det är nymålat så kommer ganska säkert olika färgtyper att åldras olika.

Edit 2: Läser som en kratta. Det skrev ju precis föregående talare. :oops:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Läser som en kratta var det ja, båda svaren är postade 10.51, så jag var inte många sekunder före dig :cool:;)
 
Tack!

Anledningen till min fråga är att jag målat en del av fasaden med täcklasyr men funderade på om inte akrylat hade varit bättre ur ett underhållsperspektiv.
Men som jag förstått det kan man måla akrylat direkt på lasyr.
Får se hur jag gör till våren när det är dax för resten av huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.