Hej

Är det ngn som har erfarenhet av Genomströmningsvärmare. Funderar på att sätta in det istället för varmvattenberedare i vårat fritidshus.
Vilka för- eller nackdelar finns det?
 
Hejsan,

Bor i Tyskland och detta är vad jag använder för allt mitt varmvatten i min våning här (väldigt vanlig lösning i lägenheter här). Jag har även badkar och inga problem att fylla upp det med fullt vattenflöde och ändå få det tillräckligt hett. Enda störande är när man står och duschar och min sambo använder varmvatten i köket med följden att det plötsligt blir kallare i duschen... Men i princip kan jag bara rekommendera lösningen. Varmvatten tar aldrig slut och inga direkta energiförluster som du har hos en varmvattenberedare.

Dock en viktig förutsättning är vilken säkring man har och i Sverige är den nog i de flesta fall för liten. För en riktig komfortabel dusch lärde jag mig av en säljare här att det krävs ca 14 liter i minuten uppvärmt till 40 grad, dvs helst minst 18 kW effekt... Men med snåldusch-munstycke etc går det säkert att få en ok dusch med mindre effekt.
 
Jag tittade på detta som alternativ för ett år sen.

Jag övergav iden, främst med tanke på att det skulle krävas en tre-fas-matning med 20 amp - för att duscha (har jag för mig att ja g räknade ut). Dessutom kostade då genomströmmningsvärmaren mer än en varmvattenberedare. de enda som var någorlunda billiga och rimliga i energiåtgång klarar inte en dusch - möjligen disk/tvättvatten.

Sen kan man förvisso driva dom på gas också - men eftersom vi inte har gas på landet (!) så skulle det bli gasoltub (med utrymme och säkerhet för det) - krångligt - bedömde jag det som.

/K
 
OK tack för svar!
Det verkar som det faller på kraven på elen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.