Så där ja. Nu är det dags att försöka begripa sig på det här med huset jag bor i.

Jag är en komplett nybörjare och skulle behöva flytta ut tummen från mitten på handflatan, åtminstone en liten bit ut där den ska sitta.

Vi har vattenburen värme kopplat till en NIBE Attack 2000 kombipanna (olja/el) som vi för tillfället uteslutande kör på el.

Jag skulle behöva en komplett genomgång av pannan, tillkopplad varmvattenberedare, radiatorer (hur avlufta, hur byta termostat) osv.

Vem kan hjälpa mig med det? Är det den lokala VVS-firman eller ska jag vända mig till någon annan?

Kan man förresten byta termostat själv på elementet eller måste man ha fackman till det?

Jag misstänker att jag har en hel del luft i systemet samt att termostaterna på en del/alla element är kassa. Jag har en sanslöst ojämn temperatur i huset (18 grader i köket på morgonen, strax över 20 på kvällen) samt problem med att elementen inte blir jämnvarma. Ett par av elementen kan vara rejält varma uppe vid vredet och iskalla i andra hörnet.

Eller kan mina värmeproblem bero på annat?

Det känns som om vi eldar mer än vi behöver pga allt detta.

Alla svar mottages tacksamt.
 
Var bor du?
 
Utanför Helsingborg.
 
Jag skulle nog börja med att försöka avlufta systemet
(varje element har en avluftningsventil som öppnas tills det kommer enbart vatten) sedan skulle jag kontrollera att framledningstemperaturen är korrekt (shunten är korrekt inställd) och att cirk. pumpen givetvis är i gång.
Termostater är mycket enkelt att byta men det är mycket sällsynt att det är fel på dom, så där är knappast felet.
Men som det låter på din beskrivning så är det en dygnsvariation, vilket kanske indikerar att shunten är felinställd.
 
Så du menar hlet enkelt att jag har shunten så snålt inställd att det inte finns tillräckligt med varmvatten i systemet för att värma huset när temperaturen går ner under natten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.