Jag bygger badrum i mitt fritidshus och ska ha inkommande vatten (PEM-slang 25 mm)
till varmvattenberedaren genom golvbjälklaget.

Enligt GVK regler (om jag läser rätt) så skall genomföringar i golv med tätskitt utföras med en genomföringshylsa med slät yta. När kollar på nätet så finner jag (Rinkaby Rör med flera) endast genomföringshylsor som ej är släta. Hoppas någon på forumet kan ge råd om vad jag ska använda för genomföringshylsa.
 
kulle
Du kan använda en bit avloppsrör som hylsa, och när installationen är färdig kan man täta med lite fogskum mellan pem slang och röret.
 
Tack för bra svar, då kör jag 50 mm avloppsrör då jag uppfattat reglerna som att genomföringshylsan skall vara minst dubbelt så stor som inner röret (PEM 25 mm).
 
  • Gilla
Erik Edler och 1 till
  • Laddar…
Jag hade en liknande fundering, ungefär samma frågeställning idag. Är det någon som har gjort liknande jobb senaste tiden och vill meddela hur det blev och eventuella synpunkter från mattläggare?
 
Erik Edler Erik Edler skrev:
Jag hade en liknande fundering, ungefär samma frågeställning idag. Är det någon som har gjort liknande jobb senaste tiden och vill meddela hur det blev och eventuella synpunkter från mattläggare?
Jag gjorde lösningen/monteringen med 50 mm avloppsrör som då stack (innan mattläggaren kom) upp ca 70 mm från undergolvet, firman (enmansföretagare) som sedan la våtrumsgolvet (Tarkett) var våtrumscertifierad/auktoriserad (GVK), och hade ingen anmärkning på detta, och jag fick ett våtrumsintyg.
 
  • Gilla
Erik Edler
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.