Hallå, postar i det här forumet istället för värmeforumet då det handlar mer om genomföring i källarvägg än själva bergvärmepumpinstallationen.

Vi installerade alltså bergvärme för 4 år sen vilket har fungerat bra. De två rören för kylmedia drogs genom de gamla oljerören ovan mark, in till källaren. En "plåtlåda" sattes upp över rören som skydd.

Problemet är att det ser rätt fult ut med plåtlådan då det är väldigt synligt på husets framsida (putsad grund o fasad).

Nu i dagarna håller vi på att dränera runt huset, och kommer att sätta dränrör + platon o singel (ingen iso/pordrän då isolering inte ger mkt pga hög grund och berg en halvmeter ner).

Jag vill då passa på att borra nya hål under mark, genom platonmattan och grunden till värmepumpen i källaren. Bergvärmeinstallatören rekomenderar inte det så det "förr eller senare kommer in fukt där". Dräneringsgubbarna är övertygade om att det ska gå bra. Ej fått tag på Isola/Platon är för att se vad de säger.

Så vad säger det kloka forumfolket i den här frågan? Plåtlådan är verkligen inte snygg där den står, men jag vill ju inte bädda för fuktproblem heller!

Mvh/
A
 
FredrikR skrev:
Kolla in den här tråden: [länk]
Hoppas det är till nån hjälp. :)
Tack för tipset!
Skulle gärna vilja höra från någon som gjort det och sett att det funkar.

Fick dock tag på en kille på Platon (vilket förpliktigande namn förresten :)) som sa att det gick hur bra som helst om man följde deras råd. De är som följer:

Man öppnar för rören (KB-rör ligger väl kring 50 mm i diameter?) i platonmattan genom att skära liksom ett litet 'b' med slitsen början i närmsta ände, troligen i mattans överkant. Tryck in rören i hålen via slitsen. Om rören monteras i efterhand skär du givetvis bara hålet som ett litet 'o' istället. Hoppas ni förstår ;)

Med rören på plats tätar man med butylfog/tätning eller "platon-fogmassa" från Isola. Täta mellan rör och hålens kant i mattan. På utsidan alltså. Ta ordentligt med tätningsmassa som gärna får tryckas in lite i baksidan också.

Ta två "Isola Självhäftande membran" som du gör hål i för röret, med slitsar förstås. Skär slitsarna åt motsatt håll i de två membranen. Gör hålen något mindre än rördiametern, och skär små slitsar runt om hålet, så membranet kan täcka lite ut på röret också.

Lägg på ena membranet med slitsarna neråt, och sedan andra membranet med slitsarna uppåt (eller tvärtom) så man får minst ett membranlager hela vägen runt hålen.


Se också till att rören dras med lite fall utåt också, så de inte drar med sig fukt innåt väggen. Om hålen är marginellt bredare än rören (vilket jag tror man vill eftersträva) innebär det ju att hålen borras lite snett också.


Det var allt Platonkillen sa, detta skulle absolut fungera bra och minimera risk för fuktskador.

FredrikR, du får gärna länka till den här tråden från Värmepumpsforumtråden, jag har inget konto där själv.

/A
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.