Hej!

Jag har dragit RiR i golvbjälklaget ut till radiatorerna, nu är det dags att lägga spånskivegolvet. Min fundering är hur man skall göra med skyddsröret vid genomföringen.
Skall det följa med igenom spånskivan eller skall man använda Uponors bockfixturer till radiator där man kapar skyddsröret under golv med medföljande tätning mellan skyddsrör och pex för att sedan enbart släppa upp pex röret?

Spontant så känns det ju lite tokigt att kapa skyddsröret under golv..
 
  • Gilla
Mikaelone
  • Laddar…
Krilleman
Du kan ju dra upp skyddsrören ovan golv och kapa ner dom efter ytskiktet är lagt. Täck uppgången med lämplig täckbricka efter du kopplat radiatorn!

Ännu bättre är det ju om du kan komma ut ur vägg!

Uponor har ju radbockstöd precis som LK har.

Men Uponor bjuder inte på någon lätthittad installationsanvisning vad jag kan se.

VVS-handboken Tappvatten/Radiatorsystem från Uponor ger inte heller mycket om produkten.
https://www.uponor.se/UponorInternet/DirectDownload?did=7813A692413A4E4F91DF0FC1EC515318

https://www.rskdatabasen.se/kategor...ehor/smart-radi-bockstod-radiator-1870155-213

LK:s anvisning kan kanske ge en liten fingervisning fast det är ju inte rätt.
https://www.lksystems.se/globalasse...se.29.c.8_lk-radbockstod-och-lk-skyddsror.pdf

Installation av LK Radbockstöd för radiator med rör som går genom golvet och fixeras vid änden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tack för bra svar!

Det känns som om jag hoppar över radbockstöden och släpper upp skyddsröret som du va inne på. Blir ju en del merjobb med att få fast stöden på rätt plats.

Har också läst Uponors bok, men den är ju sådär.
 
Nåt att tänka på.
Skyddsrören har 2 funktioner, utbytbara rör samt läckage indikering.
Alt 1. Vid uppgång till radiator kapas skyddsrör vid golv. Andra ändan av röret går troligtvis till en fördelare nånstans. Är fördelarens skyddsrör högre än rören vid radiatorn så har du ingen läckage indikering. Därför ska det hellst tätas mellan rör och skyddsrör vid radd. Så att skyddsröret fylls upp och mynnar ut vid fördelare.

Alt 2. Göra som dom föreskriver och få tätningen i bjälklaget.

Jag hade gjort alt 1.
Men läckageindikeringen bör fungera.
 
Helt riktigt!

Jag kör på alternativ 1 och tätar mellan rör och skyddsrör vid radiatorn.

Tackar!
 
Krilleman
C Chris888 skrev:
Alt 2. Göra som dom föreskriver och få tätningen i bjälklaget.
Hur menar du här? :thinking:
 
Enligt ts så säger monteringsanvisningen att du kapar skyddsrör under golv, tätning sker mot bockfixturen. Alltså är läckage indikering korrekt. Skyddsröret blir proppat i golvbjälklag. Jag har inte läst monteringsanvisningen, det känns vanskligt att kapa skyddsrör i golvbjälklag. Jag hade gjort alt 1.
 
Jag är nyreggad och ser att krille svarar i samma trådar jag kan tänkas svara i. Är du verksam i branschen?
 
Krilleman
Nu gissar du!

Det står klart och tydligt i LK:s monteringsanvisningen att radbockstödet har gummipackning invändigt som tätar mot skyddsröret och läckageindikering ovan golv!

Själva bockstödet ska ju sluta ovan färdigt ytskikt.

Men det mest konstiga här är ju att det inte verkar finnas någon monteringsanvisning för aktuell produkt från Uponor?! :rolleyes:

Montering av LK Radbockstöd vid golvvärmerör under ett radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Illustration av en LK radbockstöd med hål för läckageindikering och instruktioner för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
C Chris888 skrev:
Jag är nyreggad och ser att krille svarar i samma trådar jag kan tänkas svara i. Är du verksam i branschen?
Nej jag är blå som ett blåbär och helt novis. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.