Gokväll,
Vår entreprenör som lägger taket o fixar genomföringar har just fixat div hål i taket.
Avloppet går upp i ett 110 rör rakt igenom taket.
Det är inte särskilt tjusigt, och ... Brukar det verkligen göras så?
Har för mig man pratar om gummistosar etc för att få det tätt... Här har de nog använt så där svart tätmassa men hur tätt blir det om t ex röret ruckas på inifrån?
Tacksam för svar
 
Krilleman
På dom bygggena man har intreserat sig för annat än sitt eget rörpuleri (Sitta och äta ute och kolla på när andra jobbar är skönt!) så har det använts någon typ av integrerad stoss på luftningarna.

Här är ett exempel
 
Numera brukar man sätta "avloppsluftare betong" http://benders.se/Tak/Palema/Ventilationgenomföringar.aspx med kragrör.

När vi bytte taket (papp, läkt och pannor) så satte vi sådan panna istället för det plåtklädda avloppsrör som satt tidigare, det gamla stack upp ca 50 cm, nu sticker det upp någon centimeter.
 
Krilleman
Spännande, hur har dom löst tätningen mot pappen?

Det går inte att klicka på manualer och instruktioner längst ner...
 
Snailman
om man har betongpannor tex benders så har benders färdiga genomföringar inkl panna med håltagning som man kan använda.. -antar andra tillverkare har motsvarande.

edit jag är visst lite långsam - skyller på mitt kassa internet

edit2 jag har änvänt en sådan för nåt år sen, man tog upp ett runt hål i pappen/råsponten, sen hade man nån metallkrage med en massa skruvhål, och nån sorts gummimancett som man klämde fast med metallkragen och skruv...
 
Redigerat:
Tackar för svar, stosen i länken ser ju vettig ut

Såna där nya pannor m hål i har jag sett, men vill undvika - jag tänker snö på taket, kottar, döa fåglar och allsköns prylar som drösar ner på taket och in i avloppet... Skulle kännas bättre om något stack upp en bit, och hade ett tak på sig.

Tydligen ska det skaffas nån typ av huv på måndag... är som sagt inte glad över hur det ser ut nu, tycker ffa att det blir alldeles för lätt att rucka på röret - ska upp o titta efter en stos...

Återkommer...
 
Snailman
jag skulle tippa att minst 99% av alla nybyggda villor med betongtak har en sån här panna med ett hål rakt upp.
 
krilleman_215 skrev:
Spännande, hur har dom löst tätningen mot pappen?

Det går inte att klicka på manualer och instruktioner längst ner...
När jag satte dit avloppsluftningen på mitt hus (visserligen Moniers system men det ser ut att vara likadant) så satt det en fläns i rostfritt på flexröret med en gummipackning på som skruvades ner i råsponten med 8 eller 10 skruv.

Edit: Missade helt snailmans inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.