Genomföring av nätverkskabel till kallvind. Som synes två kablar som jag dragit igenom för 10 år sedan. Nu vill jag dock dra ett helt knippe och dessutom förbereda för fler, totalt ca 20 så en bunt (men vanlig Cat 6 kabel så inte några massiva saker direkt).

Hur gör man bäst en genomföring för att dels praktiskt kunna dra kablar nu, och dra några till senare, och dels få till fuktspärr på vettigt sätt? Hittills har jag tänkt mig kanske en bit plaströr kapat lagom långt för att gå igenom innertaket bara och alltså sluta "under" isoleringen på vinden och dra kablarna genom isoleringen och upp till takstolarna för upphängning. Sedan plugga med isolering och fuktspärr runt kablarna i rörgenomföringen...? Rimligt? Någon som har tips på fuktspärrsbit som man kan klistra dit? Har för mig att det finns för tätning runt kabelgenomföring men har inte hittat när jag letat.

Tack!
 
  • Takhörn med två nätverkskablar som går upp mot ett träpaneltak bredvid en elcentral, planering för kabelgenomföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle dragit röret genom isoleringen helt. "Tätat" röret inuti med skumgummi el annan isolering som lätt går demontera. Att låta röret mynna i isoleringen är väl att be om problem.
 
L largab skrev:
Jag skulle dragit röret genom isoleringen helt. "Tätat" röret inuti med skumgummi el annan isolering som lätt går demontera. Att låta röret mynna i isoleringen är väl att be om problem.
Hmm, ja kanske det? Anledningen till min ursprungliga tanke var att jag tidigare fick höra att man inte ska dra rör/slang från varmt till kallt eftersom det då kan bli kondens - men möjligen om man tätar röret (ordentligt) så att inte varma luften kan stiga? Vilka problem tänker du kan uppstå (ärlig fråga, försöker lära mig mer :))?
 
Om det läcker varm fuktig luft i isolering som kondenserar där i så är det svårt att upptäcka. Om man har mekanisk ventilation så är risken minimal (lite undertryck i huset ska man ha).
 
  • Gilla
Botdog
  • Laddar…
L largab skrev:
Om det läcker varm fuktig luft i isolering som kondenserar där i så är det svårt att upptäcka. Om man har mekanisk ventilation så är risken minimal (lite undertryck i huset ska man ha).
Hm, bra fundering - fukt/kondensproblematiken känner jag till, men aspekten med undertryck har jag inte tänkt på förr... kanske med andra ord tur att jag härjar i just grovköket - har frånluftsvärmepump och utsug i jusdt grovköket så är svagt undertryck just där. Tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.