Hej!

Någon på detta forum som vet vad som gäller.

Jag laddade ner en App, vid nedladdning valde jag en pröva på tid och betalade 10 euro. Detta signerades med bank id. Betalning reserverades.

Direkt efter så fick jag ett meddelande att jag tackat ja till en prenumeration och de drog (utan signatur) 79 euro.

Jag har försökt nå dem, de svarar att jag har accepterat bara genom att ladda ner appen. Jag kan inte se någon prenumeration i App Store, jag kan inte säga upp den. Nu vet jag inte vad jag sade ja till eftersom jag inte upplever att jag signerat något avtal.

Jag spärrade mitt kort och dragningarna är reserverade. Kommer de dras?

Jag vet ju inte om min ”påstådda” prenumeration är 79 Euro per dag, timme, månad eller vad? Väldigt lite information. I App Store finns info om köp, men inte denna summa.

Det enda jag kan hitta är att jag nog inte har ångerrätt. Kan jag bestrida?

Känner mig lurad….

Jag vet inte om summan kommer dras. Men om den inte gör det så funderar jag på att bestrida ett krav. Vad kan det tänkas kosta? Visst måste de komma med bevis då? Klarar man det med säg 30, 000 kr? Känner mig sur och är nog villig att få detta prövat.
 
Redigerat:
Svårt att veta utan närmare detaljer. Rent generellt har de förstås inte rätt att ta betalt för något utan avtal. Däremot finns inte alltid ångerrätt när man köper saker som man får momentan tillgång till.

Säg att du köper ett horoskop eller liknande humbug. Då är ju ”varan” konsumerad direkt när du fått tillgång till den.

Men som sagt, kostnader för saker du inte beställt kan de inte ta ut. Se exempelvis 2 kap. 7 § distansförsäljningslagen.

Edit: Mer eller mindre hela 2 kap. är tillämpligt på situationen. Se även 9 § om betalningsskyldighet och 11 § om ångerrätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag spärrade mitt kort och dragningarna är reserverade. Kommer de dras?
Prata med din bank.
Globetrot Byggis1976 skrev:
Men om den inte gör det så funderar jag på att bestrida ett krav. Vad kan det tänkas kosta?
Att bestrida innebär att man meddelar att man inte kommer att betala så det kostar inget. Det är först om de stämmer dig som det kommer att börja kosta pengar. Normalt ingår det juridisk hjälp vid stämning i hemförsäkringen så kolla upp vad du har för villkor i den.
 
Vem var det som du signerade hos när du köpte för 10 euro? Om det är något slags betalningsförmedlare kanske du kan klaga där och spärra de 79 euro?
 
Det vore ju ganska intressant att få varning för vad det nu är för app.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

wildeside
Det är efter liknande jag har ett eget konto och kort. Flyttar bara över den summan som jag behöver betala vid varje köp på nätet. Inte menat som pekpinne, men kan va bra att överväga som en framtida lösning.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det vore ju ganska intressant att få varning för vad det nu är för app.
Kan sätta min ena testikel på att det är en dejtingapp.

En bekant som jobbar som jobbar på ett gruppboende hjälpte för ett par år sen en boende som hamnat i klorna på en oseriös dejtingapp/sida och hon var inte nådig i sin beskrivning av den branschen i stort. Hon gjorde i samband med detta ett gräv som skulle göra vilken journalist som helst grön av avund. I princip kan man koka ner det till att förutom dom stora giganterna (ett par tre företag med multinationell verksamhet) och vissa större "lokala" företag så är hela branschen genomrutten. OCH värd enorma pengar.
 
wildeside wildeside skrev:
Flyttar bara över den summan som jag behöver betala vid varje köp på nätet.
Jag gör på samma sätt med mitt MasterCard/Visa. Förstår inte folk som har dessa kopplade till lönekontot!
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det vore ju ganska intressant att få varning för vad det nu är för app.
Ja, den heter OMO en hälsoapp
 
Lite nyheter

1. Jag spärrade mitt kort men banken säger att om företaget vill dra pengar så gör de det. De har dragit den nu….

Jag får reklamera efteråt, men desvarar såklart bara att jag genom att ladda hem gk alla vilkor - så som kund är man mer eller mindre rökt.

2. Eftersom jag spärrade mitt kort så kan de inte automatiskt dra 1000 spänn per dag längre!!! (Phew)

3. Jag har nu hittat deras terms o sagt upp abonnemang. I skrift. Jag har raderat appen.

Jag vet inte om de kommer dra det till inkasso/tingsrätten.

Jag har ju inga bevis. Jag laddade hem appen och valde en trial period på 7 dagar för 10 euro….sen vips så har man signat så mycket mer! Får se om jag ska till rätten med detta då?

Helt otroligt!!!
 
Z ZipLock skrev:
Vem var det som du signerade hos när du köpte för 10 euro? Om det är något slags betalningsförmedlare kanske du kan klaga där och spärra de 79 euro?
Det var vid köp av en trial period för en app som heter OMO - en hälsoapp. Ingen förmedlare. Men efter att ha drabbats så inser jag hur svag ställning man har. Eftersom köpet konsumeras vid nedladdning så oavsett om man har köpt eller får det så har man ingen ångerrätt eller kan begära återbetalning. Man behöver tydligen inte ”signera” avtal utan man gör det vid nedladdning per automatik. Så jag trodde att jag skulle betala 10 euro men betalade 89euro totalt.
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hej!

Någon på detta forum som vet vad som gäller.

Jag laddade ner en App, vid nedladdning valde jag en pröva på tid och betalade 10 euro. Detta signerades med bank id. Betalning reserverades.

Direkt efter så fick jag ett meddelande att jag tackat ja till en prenumeration och de drog (utan signatur) 79 euro.

Jag har försökt nå dem, de svarar att jag har accepterat bara genom att ladda ner appen. Jag kan inte se någon prenumeration i App Store, jag kan inte säga upp den. Nu vet jag inte vad jag sade ja till eftersom jag inte upplever att jag signerat något avtal.

Jag spärrade mitt kort och dragningarna är reserverade. Kommer de dras?

Jag vet ju inte om min ”påstådda” prenumeration är 79 Euro per dag, timme, månad eller vad? Väldigt lite information. I App Store finns info om köp, men inte denna summa.

Det enda jag kan hitta är att jag nog inte har ångerrätt. Kan jag bestrida?

Känner mig lurad….

Jag vet inte om summan kommer dras. Men om den inte gör det så funderar jag på att bestrida ett krav. Vad kan det tänkas kosta? Visst måste de komma med bevis då? Klarar man det med säg 30, 000 kr? Känner mig sur och är nog villig att få detta prövat.
Hej.

Har du pratat med Apple…. Alla appar är väldigt hårt kontrollerade av dessa?
Ta även en titt under ditt Apple-ID och vilka abonnemang som ligger där. Där borde du även kunna avbryta pågående svindleri.

Stå på dig!
 
Q Qwertyn skrev:
Hej.

Har du pratat med Apple…. Alla appar är väldigt hårt kontrollerade av dessa?
Ta även en titt under ditt Apple-ID och vilka abonnemang som ligger där. Där borde du även kunna avbryta pågående svindleri.

Stå på dig!
Ja, jag har pratat med dem. Eftersom de inte har, eller det inte finns någon prenumeration så finns det inget att reklamera hos dem. Tyvärr. Detta företag verkar hittat en work around på nått sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.