Hej!

Jag har köpt en fastighet med eget vatten från borrad brunn. Pumpen står i källaren hos mig.
Min granne tar också vatten från brunnen men utan att det finns servitut på det. Tidigare har det varit en överenskommelse om att de som bott i mitt hus har stått med bilen i grannes carport som någon form av ersättning då för vattnet, men jag är inte så intresserad av det.

Jag är mer intresserad av en tydlig överenskommelse och gärna något som skulle funka även om någon av oss säljer fastigheterna framöver. Dock lite osäker på hur den överenskommelse skulle se ut. Enligt tidigare ägare till min fastighet rör sig kostnaden om deras elförbrukning för pumpen om ca 150-200 kr i månaden med tidigare elpriser......., så jag har inte orkat bry mig hittills och de har heller inte frågat om hur vi kan lösa det framöver., Men nu allt eftersom elräkningen stiger till skyhöga nivåer så känner jag att jag behöver ta upp en lösning och lägga fram ett förslag så att de har något att ta ställning till. Inte intresserad av att skriva in något servitut som belastar min fastighet framöver.

Så hur har ni löst det och hur skulle ni lösa det i min situation?
 
låta dem betala för faktisk elförbrukning?
 
R Rolle85 skrev:
låta dem betala för faktisk elförbrukning?
ja absolut, bra ide, har själv varit inne på den... men det uppstår följdfrågor då, skulle man då installera en separat elmätare på pumpen? Hur fördelar man kostnaderna bäst? 50% rakt av svårt att fördela på något annat sätt trots att de är fler i hushållet? Jag kommer in på hårklyverier....
 
Jag har svårt att se att grannen inte kan gå med på en setup där:

1. De betalar för faktisk elförbrukningen för tex senaste kvartalet.
2. De tar 50% av kostnaden för reparationer kopplat till utrustning/service kopplat till pumpen.
3. De tar fulla kostnaden för att installera en elmätare för att säkerställa deras del av förbrukningen (du har ju inget intresse i att bekosta en mätare som ska hålla koll på deras förbrukning).
 
Tack för svar! Jag håller med dig i sak. Men man kan väl inte sätta elmätaren så att man ser endast deras förbrukning? Eller kan man det? Det hade varit väldigt bra!
 
Hur det rent praktiskt kan gå till vet jag inte då ni använder samma pump båda två.
Kanske kan man sätta in en vattenmätare på slangen som förser grannen och föröka överstätta det till KWh?
 
Elmätare och varsin vattenmätare…… för att dela elkostnaden övriga service/underhållskostnader får man nog dela 50/50 men kan givetvis även fördela dom efter vattenmätning…….
Bäst är väl att grannen borrar en egen brunn ;)
 
T Taxture skrev:
Elmätare och varsin vattenmätare…… för att dela elkostnaden övriga service/underhållskostnader får man nog dela 50/50 men kan givetvis även fördela dom efter vattenmätning…….
Bäst är väl att grannen borrar en egen brunn ;)
tack för svar. Ja, så kan man göra.. undra vilka installationskonstnader man kommer upp i innan man kan verställa :D ja,det hade varit super... .men kommer nog inte hända :)
 
Hur sätter man en elmätare hos varje hushåll då pumpen inte har en kabel till respektive fastighet?
Pumpen slår väl till när någon öppnar kranen med hjälp av någon flottör som slår till?
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
jag tror att Taxture menar en elmätare till pumpen men att fördelning av kostnaden sker genom förbrukning av vatten.
 
Det är väl tryckkärlet och inte pumpen som du har i källaren och grannens vattenledning ansluter där? Eller hur är det byggt?

Varför inte låta grannen stå för hela elkostnaden till anläggningen och så sköter du underhållet. Med den setupen slipper grannen betala om det är avbrott och ingen har vatten då underhållet är ditt ansvar.

Rent krasst skulle du väl även kunna räkna på investeringskostnad och återbetalningstid, säg att man räknar på 25 års avbetalningstid från installationstillfället. Men det blir en mer omfattande beräkning, så en bondöverrenskommelse enligt ovan är enklare.
 
B byabin skrev:
Det är väl tryckkärlet och inte pumpen som du har i källaren och grannens vattenledning ansluter där? Eller hur är det byggt?

Varför inte låta grannen stå för hela elkostnaden till anläggningen och så sköter du underhållet. Med den setupen slipper grannen betala om det är avbrott och ingen har vatten då underhållet är ditt ansvar.

Rent krasst skulle du väl även kunna räkna på investeringskostnad och återbetalningstid, säg att man räknar på 25 års avbetalningstid från installationstillfället. Men det blir en mer omfattande beräkning, så en bondöverrenskommelse enligt ovan är enklare.
ja, det stämmer. Jag uttryckte mig lite slarvigt...
Hur som helst låter det som att jag i steg 1 behöver få dit en elmätare.... sen tyckte jag det lät jättebra att fördela enligt vattenförbrukning, men jag har ingen aning om vad allt detta skulle kosta att installera.... skulle vara höga kostnader att installera vattenmätare som gör att man ser på en annan lösning.....
 
Flödesmätning tycker jag verkar knepigt, men det kanske finns någon som har bra förslag på det.

För elmätning är det väl bara köpa en sån här effektmätare eller liknande, beroende på hur anslutningen ser ut.
 
  • Gilla
Sommarstuga 2017
  • Laddar…
B byabin skrev:
Flödesmätning tycker jag verkar knepigt, men det kanske finns någon som har bra förslag på det.

För elmätning är det väl bara köpa en sån här effektmätare eller liknande, beroende på hur anslutningen ser ut.
Problemet är väl fortfarande att denna mätare inte särsklijer för vem som använder pumpen, den mäter isåfall den totala förbrukningen av pumpen. Kanske om du är bortrest en vecka kan du se hur mycket grannen förbrukar om du vet att denne enbart använt pumpen under den tiden så kan du ha det som en generell förbrukning framöver för en vecka tex.
 
R Rolle85 skrev:
Problemet är väl fortfarande att denna mätare inte särsklijer för vem som använder pumpen, den mäter isåfall den totala förbrukningen av pumpen.
Ja precis som det står i mitt tidigare inlägg är mitt förslag att grannen betalar driften och TS står för underhållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.