Önskar synpunkter på detta.
Vi bor i ett nyproducerat område med en tomt på 1200m2. Grannen till oss utgörs av ett radhus med mycket lite byggnadsfrii tomtyta. Inga fönster finns åt vårt håll på den 11 meter långa väggen i 2 plan.
För att inte störa vår utsikt mm på tomten har jag föreslagit att vi bygger ett Attefallshus på 25 m2 en meter från vår gemensamma tomtgräns. (Min tomt går i princip i hans husvägg). Detta hus ska vara en ren förrådsbyggnad.
Tanken är att vi bygger det nära tomtgränsen mot att grannen får tillgång till förrådet som de fakto ligger på min tomt, var sin ingång på vardera gaveln med anslutning från var och ens egna fastighet.
En skiljevägg kommer finnas inne i förråden, elanslutning till respektive del sköter var och en.
Vi kommer också skriva en överenskommelse om bl.a tillgänglighet. Kanske ett servitut - hur man nu gör det på enklaste sätt?

Synpunkter mottages.
 
När det gäller att dra el från en fastighet till en annan så är det INTE tillåtet. Lösningen på det kan vara att man sätter upp en elmätare som mäter grannens förbrukning.
 
Se till så att det är klart att ni äger var sin del av huset, dvs 50/50, så blir det byggnad på ofri grund. Tror det blir minst problem om 20 år. Servitut för att komma åt det ofria huset eller hyra av marken (1:- ) kan komma att behövas.

Vad händer om 20 år när du säljer ditt hud och nästa ägare vill riva förrådet?

Vad händer om 20 år när grannar säljer sitt hus, och den nye ägaren vill göra sig av med förrådet?
 
Ingen bra idé alls, låt grannen hyra in sig i förrådet istället, annars är risken som MH skriver stor att det blir problem när en av fastigheterna byter ägare.

El från två håll låter inte lämpligt, vad händer om en massa år om man ovetande råkar blanda ihop vilken el som är vilken i mellanväggen och råkar koppla ihop de två delarna?
 
  • Gilla
Sailorman
  • Laddar…
Generellt sett så är det en rätt dålig idé. problem som de som påtalats här ovan är i högsta grad reela. Att överhuvudtaget låta ngn. annan få en ägarrätt till en del av ett hus på din tomt, innebär att det huset blir ett hus på ofri grund.

Det innebär att det ex. inte följer med den dag du säljer din fastighet, du äger fortfarande din del av byggnaden (måste säljas explicit med eget avtal), och det skapar osäkerhet, en framtida köpare av din fastighet kan se det som en osäker strulfaktor.

Men OM vi nu tänker oss att detta är enda sättet att få bygga förrådet på den önskade platsen. Då skulle jag föreslå att du bygger förrådet som ditt, men med ett hyreskontrakt för grannen, han får hyra sin del för ex. 1kr / år. Ev. kan hyreskontraktet skrivas på max tid (ett hyreskontrakt kan inte gälla mer än 25 år, längre löptider är ogiltiga). Och med en uppsägningsklausul, som ex. tillåter uppsägning från din sida, om du vill riva förrådet. och grannen kan väl få säga upp sin del ungefär när han vill.

Eftersom byggnaden då är din så så får du stå för allt yttre underhåll, och ev. borde kanske månadshyran då vara ngt. större än 8 öre.

Ett tänkbart problem är att jag är osäker på om ett sådant kontrakt kan göras gällande även över ett ägarbyte. Så en ny ägare hos dig kan kanske "slänga ut" grannen ur förrådet.
 
Man ska sträva efter att ha så lite servitut och delade resurser som möjligt!
Det som är en bra överenskommelse idag kommer förr eller senare bli fel, eller ställa till irritation.

Hyr ut med 6 mån uppsägningstid istället.
 
Jo kortare uppsägningstid är väl bra. Men om hela arrangemanget är för att överhuvudtaget få bygga förrådet, så vore det kanske lite konstigt om grannen skulle gilla upplägget. Typ. "Om jag får bygga förrådet som du egentligen inte vill att jag bygger där, så får du låna en del av det i 6 månader, sedan vill jag ha hela förrådet".
 
OK. Börja med hyreskontrakt billigt 10 år och skriv sedan 6 mån i taget.
Huvudsaken är att det efter 30-40-50 år inte blir en värdesänkande belastning med ett sådant servitut.
 
Samägt är enda chansen att inte ena parten riskerar bli blåst, som jag ser det.
 
samägda grejer blir alltid strul...
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Man får välja, strul eller bli blåst.
 
Jag hade personligen inte velat sammäga ett förråd. Man har alltid olika åsikter om underhåll och vad som behöver göras och inte. Jag antar att du gör denna lösning för att få grannens tillåtelse att placera förrådet bredvid tomtgränsen och inte åt andra hållet för att skymma din utsikt.
Jag hade hellre börjat med att fråga om jag fick lov att bygga förrådet. Hade grannen då sagt nej hade jag erbjudit möjligheten att låta denne förvara grejer i förrådet i två år fritt. Om inte heller detta gått hade jag nog funderat over annan placering av förrådet.
 
Oj, det blev nog värre än vad jag trodde. I mina ögon var det ett perfekt upplägg.
Frågan är nu hur jag ska göra. Någon har föreslagit att jag står för bygget och sen tar ut en lämplig hyra som anpassas till att jag får bygga nära tomtgränsen.
Hur skulle det funka om jag låter min granne bygga ett eget förråd men på min tomt mot ett hyresavtal på 10,20 eller 25 år? I så fall kan det ju byggas ihop med mitt och vi båda får en "win-win-situation".
 
Problemet är ju om du flyttar om, säg, 5 år, hur förklarar du för de tilltänkta köparna att det står ett förråd på din tomt som grannen byggt, gett till dig och sedan hyr på XX antal år framöver? Alternativt byggt, äger och hyr marken för.

Nej, enda sättet är nog isåfall att du bygger det hela, räknar ut vad det kostade, och sätter en hyra som innebär en avbetalning på kostnaden på en rimlig tid. Om det är 1 år med rätt hög hyra, eller 10 år med mycket lägre hyra får ni ju komma överens om. När den tiden är slut kan ni göra upp ett nytt avtal där hyran endast uppgår till underhållskostnad plus eventuell elkostnad och med en uppsägningsklausul som innebär att avtalet upphör om en av parterna säljer sin bostad.
 
Om du har en hyresgäst (som inte inbringar någon inkomst) på tomten blir det en belastning på din fastighet som kan påverka värdet negativt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.