Hej, undrar om någon vet vad som gäller när man har en brunn ihop med grannen, båda fastigheterna har betalat lika mycket och det finns papper och ett servitut på den. Brunnen ligger inte på min sida av fastigheten utan på grannens. Dom har vetat om från början att den är gemensam och sålde även en pump till mig för att ha i brunnen. Den används enbart för bevattning. Grannen har nu slängt ur min pump och hävdar att den enbart är deras.
 
Vad är det för servitut? Är det kopplat till fastigheten eller fastighetsägaren?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Servitutet bör förklara vad som gäller så läs det.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Vad är det för servitut? Är det kopplat till fastigheten eller fastighetsägaren?
Det är kopplat till fastigheten.
 
M marka skrev:
Servitutet bör förklara vad som gäller så läs det.
Och det står tydligt att det ska gälla för all framtid eller tills brunnen inte finns längre.
M marka skrev:
Servitutet bör förklara vad som gäller så läs det.
M marka skrev:
Servitutet bör förklara vad som gäller så läs det.
M marka skrev:
Servitutet bör förklara vad som gäller så läs det.
Har läst det och där står det att det gäller för all framtid eller tills brunnen inte finns mer.
 
Använder grannen också brunnen? Har du försökt få till en gemensam lösning?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Använder grannen också brunnen? Har du försökt få till en gemensam lösning?
Dom har börjat använda den i år. Jag har själv inte använt den sedan i våras. Fyllde då upp vatten medans det ännu var tillströmning i brunnen då jag förstod att dom också behövde använda den. Jag frågade varför dom tagit ut min pump ur brunnen och fick till svar därför. Inget ordentligt svar, sen påtalade de att brunnen var deras bara.
 
Tråkigt läge. Läs upp servitutet för grannen och försök förklara, kan ni inte använda den tillsammans med en pump ?
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tråkigt läge. Läs upp servitutet för grannen och försök förklara, kan ni inte använda den tillsammans med en pump ?
Har mailat det för några veckor sen och nu även skickat det som rekommenderat brev så jag vet att de tar del av det. Ja det blev lite tråkigt läge, och personen går iväg och låter mig inte prata färdigt. Antar att jag måste kontakta en jurist?
 
Ja, sorgligt med folk som drar sig undan. Första frågan är om det ens är värt att lägga ner pengar på en jurist när ni har eget vatten? Släpp ner lite dynamit i brunnen ist…;) (obs! Skämt)
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Är servitutet registrerat?
Har grannfastigheten bytt ägare?
 
D Daniel 109 skrev:
Är servitutet registrerat?
Har grannfastigheten bytt ägare?
Det är nya ägare sedan några år tillbaka och vi pratade redan då om att brunnen är gemensam. Vet ej om det är registrerat.
 
Om det inte är registrerat och inte nämns i köpehandlingarna så kan det vara problematiskt att bevisa att de tagit del av det vid affären.
 
  • Gilla
Falckman
  • Laddar…
Z Zeus123 skrev:
Det är nya ägare sedan några år tillbaka och vi pratade redan då om att brunnen är gemensam. Vet ej om det är registrerat.
Börja med att kolla det då. Är det inte inskrivet i fastighetsregistret och fastigheten överlåtits utan att förbehåll gjorts om servitutet är det inte längre giltigt, d.v.s du har inte längre rätt att nyttja brunnen, jämför med 7:11 JB. När du tagit reda på om servitutet över huvudtaget är giltigt eller inte kan vi gå vidare i diskussionen om vad som är lämpliga åtgärder och inte. Som det är nu behöver vi mer fakta helt enkelt. Enklaste sättet att se om servituet är inskriver är att du kollar din fastighet i fastighetsregistret, där bör det framgå om det är inskrivet. Annars kan du kolla de akter där din fastighet bildas och/eller ombildas och se om du hittar någon information om servitutets tillkomst där. Har servitutet bildats av lantmäteriet är det per automatik att betrakta som inskrivet, är det ett avtalsservitut måste dock härskande eller tjänande fastighetsägare ansöka om inskrivning.
 
F Falckman skrev:
Börja med att kolla det då. Är det inte inskrivet i fastighetsregistret och fastigheten överlåtits utan att förbehåll gjorts om servitutet är det inte längre giltigt, d.v.s du har inte längre rätt att nyttja brunnen, jämför med 7:11 JB. När du tagit reda på om servitutet över huvudtaget är giltigt eller inte kan vi gå vidare i diskussionen om vad som är lämpliga åtgärder och inte. Som det är nu behöver vi mer fakta helt enkelt. Enklaste sättet att se om servituet är inskriver är att du kollar din fastighet i fastighetsregistret, där bör det framgå om det är inskrivet. Annars kan du kolla de akter där din fastighet bildas och/eller ombildas och se om du hittar någon information om servitutets tillkomst där. Har servitutet bildats av lantmäteriet är det per automatik att betrakta som inskrivet, är det ett avtalsservitut måste dock härskande eller tjänande fastighetsägare ansöka om inskrivning.
Det är ett servitut skrivet grannar emellan som båda betalade lika för brunnen, men då är inte det giltigt fast det är bevittnat av 2 utomstående personer ? Personen har frågat om brunnen då den hade fått information om delägande av brunnen. Samt dom sålde en dränkbar pump för att använda i nämnda brunn.
F Falckman skrev:
Börja med att kolla det då. Är det inte inskrivet i fastighetsregistret och fastigheten överlåtits utan att förbehåll gjorts om servitutet är det inte längre giltigt, d.v.s du har inte längre rätt att nyttja brunnen, jämför med 7:11 JB. När du tagit reda på om servitutet över huvudtaget är giltigt eller inte kan vi gå vidare i diskussionen om vad som är lämpliga åtgärder och inte. Som det är nu behöver vi mer fakta helt enkelt. Enklaste sättet att se om servituet är inskriver är att du kollar din fastighet i fastighetsregistret, där bör det framgå om det är inskrivet. Annars kan du kolla de akter där din fastighet bildas och/eller ombildas och se om du hittar någon information om servitutets tillkomst där. Har servitutet bildats av lantmäteriet är det per automatik att betrakta som inskrivet, är det ett avtalsservitut måste dock härskande eller tjänande fastighetsägare ansöka om inskrivning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.