har nyligen skaffat tomt där jag skall bygga ett fritidshus. det finns 3 till nybyggare intill varandra, jag har nu kommit till problemet med hur jag skall lösa avloppet. enligt förhandsbeskedet är det ok att lösa avlopp med trekammarbrun och infiltrationsbädd. men det är ju ganska dyrt... Är det någon som har någon erfarenhet och uppfattning om vad det finns att vinna på att bilda en samfällighet med grannarna så att vi kan skaffa en gemensambrunn och infiltrations anläggning?
Är de några problem med att göra så? eller bör vi var och en lösa det på vårt eget sätt?
 
Hemmakatten
Vi var i samma situation som du är nu, med den skillnaden att det är frågan om permanentboende. Gemensamhetsanläggning fanns för avlopp och brunn. Avloppet var vi tvungna att anlägga gemensamt med två andra fastigheter (fanns helt enkelt ingen lämplig mark på vår tomt) och avloppet var villkoret för att vi skulle få bygglov. Brunn fanns sedan tidigare hos grannen, bara att ansluta sig till.
Efter många inlägg här på forumet bestämde vi oss för att borra brunn själva, vilket vi är oerhört glada för nu. Vatten rören har gått sönder, pumpen strejkar och vattentillförseln har varit otillräcklig för de andra. Dessutom vill ingen betala kostnaden för reparation. Avloppet är nu precis färdigt. Jag har tagit på mig att vara "projektledare" för arbetet, och då beställt arbete o betalat alla fakturor. Redan nu strular det, en fastighetsägare ska betala "snart".
Mitt råd är att åtminstone ha egen brunn. Folk har så olika vanor och det är jättelätt att bli osams om vattnet som är så viktigt för alla. Vattentillgången i ett borrhål är oftast inte tillräcklig för mer än ett hushåll. Eventuellt, kanske man kan ha avlopp gemensamt, men var noga med att skriva avtal om skötsel och fördelning av kostnader och vem som ansvarar för driften.
En slamavskiljare o infiltrationsbädd för tre hushåll kostar för oss (1/3) ca 20´. Totalkostnad för en borrad brunn med pump ca 50´.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.