Hej på er!
Hösten närmar sig med stormsteg och våra kastanjeträd och björkar börjar se lite trötta ut.
Förra året hann vi bara kratta en gång efter inflytt, sen kom typ snön. Dåvarande räfsa gick av (!) så jag är på jakt efter rejäl räfsa där staven inte knäcks. Som orkar med många härliga timmar av krattning.
Önskar även tips på liknande kratta, också rejält hållbar.

Ja och om ni har några härliga tips inför kratt- och räfssäsongen för en rookie som husägare
 
P potatomaster skrev:
Hej på er!
Hösten närmar sig med stormsteg och våra kastanjeträd och björkar börjar se lite trötta ut.
Förra året hann vi bara kratta en gång efter inflytt, sen kom typ snön. Dåvarande räfsa gick av (!) så jag är på jakt efter rejäl räfsa där staven inte knäcks. Som orkar med många härliga timmar av krattning.
Önskar även tips på liknande kratta, också rejält hållbar.

Ja och om ni har några härliga tips inför kratt- och räfssäsongen för en rookie som husägare
Jag har en hel del redskap från Fiskars som jag tycker håller måttet till vettiga priser
//jante
 
  • Gilla
potatomaster
  • Laddar…
Richard_F
Vill du fortsätta använda träskaft så köp de som är 28mm i diameter istället för det något vanligare 23-24mm. Lite tyngre och grövre att hålla i men håller avsevärt bättre när man tar i.
 
  • Gilla
potatomaster
  • Laddar…
Jante Jante skrev:
Jag har en hel del redskap från Fiskars som jag tycker håller måttet till vettiga priser
//jante
Då kollar jag in fiskars för de har jag hört bra om på annat håll också! Tack!
 
Richard_F Richard_F skrev:
Vill du fortsätta använda träskaft så köp de som är 28mm i diameter istället för det något vanligare 23-24mm. Lite tyngre och grövre att hålla i men håller avsevärt bättre när man tar i.
Perfekt! Inte en tanke på att det fanns grövre. Stort tack!
 
Jag kör bara engelska Burgon and Ball i trädgårdsredskapen. Tycker de är rejäla och en liten njutning att använda. Säljs av flera butiker i Sverige.
 
  • Gilla
potatomaster
  • Laddar…
En faktor jag tycker är viktigt är vikten på redskapet. Den bör vara låg, då orkar du hålla på att räfsa längre.

Har en gammal enkel räfsa från trio-plast tror jag, träskaft. Lätt och funkar bättre än nya modeller med vinklade skaft och lackade skaft mm.

Annars kan du ibland hitta personer som säljer gamla trädgårdsredskap, där kan man finna svenska och danska prylar som håller i generationer.
 
  • Gilla
potatomaster
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.