richardtenggren
Frun fick för sig att köpa ett begagnat spabad, ett Arctic Spa Fox, som verkar vara ett relativt påkostat spa, men några år på nacken.

Enligt tidigare ägare så bytte man ”elcentralen” till en Gecko IN.XM2 för några år sedan, men nu när badet skulle startas upp så fanns det plötsligt ingen värme.
Jag öppnade värmaren för en okulär kontroll och att det finns problem gick fort att inse ;)
Öppen elpatron med elanslutningar, kablar och komponenter, på asfaltunderlag, möjligen i behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blått elektriskt komponenthus öppnat på mark, innehållandes kopplingar och brytare, i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå snöslunga öppnad, motor synlig, underhåll eller reparation, utomhus på grus, delvis oskarp sko syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut under locket på värmaren, man ser att det korroderat en aning på vad jag tror är ena anslutningspunkten till värmeelementet.
Det reläliknande komponenten intill verkar vara ett termostatrelä(?), men en bränd NO-plint.

För en snabb kontroll så mätte jag med multimetern;
- det är kontakt mellan L och NO-plinten
- det är kontakt mellan N och värmeelement
- ingen kontakt mellan jordstiftet i kontakten och jordplinten på värmaren

Så här ser ”centralen” ut;
Elektriskt kontrollpanel för spa med anslutna kablar och märkningslappar, omgiven av varnings- och instruktionsdekal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kontaktstycket med färgglada kablar är troligen tempsensor, flödessensor gissar jag…

Det är väl troligen bara att köpa en ny värmare men ville höra mig för ändå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.