Jag skulle välja alt B men med diskho med bara en låda för att få plats med diskmaskin.

Då får du mera arbetsyta.
Jag skulle ha också hälften så många väggskåp. Ersätta den andra hälften med hyllor. Så att inte köket ser så kompakt ut.

Lycka till!
 
Jag skulle också välja alt. B och håller med om hyllorna. Eller varför inte någon typ av vitrinskåp om ni inte vill ha öppna hyllor? Lycka till! :D
 
Jag håller med föregående talare om förslag B. Jag tror att det kan bli riktigt bra! ;D

Vårt hus är byggt 1964 och det enda som har ändrats i värt kök förutom vitvaror är färgen på luckorna... Har stora planer på hur det ska se ut i framtiden! Men det får bli renovering när studierna är avslutade... :(

Lycka till med kökbygget!! :) :)
 
Håller med föregående ang. alt B. Där har du lite avställning till höger om hällen, önskvärt är väl minst 40 cm men om jag kan uppskatta din ritning rätt så är det 30 cm på där och det är väl OK med tanke på storlek fö.
Beredningsyta mellan spis och disk bör vara minimum 100 cm och det är nog ogörligt här men om du, som Sweli sa, tar bara en diskho så får du lite mer arbetsyta mellan spis och disk, försök få ihop till 60-70 cm arb. yta om det bara går, ev. kan du, om du klarar dig utan det där 30´s bänkskåpet till hö om spisen minska den ytan till 20 cm + passbit och där sätta ett sånt där litet, smart skåp med utdragbar inredning för tex. flaskor o. dyl. för 20 cm. går ju inte att använda till så mycket annat och du får ändå en avställningsyta till hö om spisen på ca. 25 cm inkl. passbit, däremot skulle jag personligen på denna lilla yta skippa diskmaskin. Tänk bara på att du behöver lite yta till vä om diskhon för diskställ och ta en kvadratisk ho så klarar du dig bra med bara en iom. att köket är så litet, rund ho är så "oekonomisk" att diska i ;)
Sen när det gäller överskåp så blir det väl att välja på pest eller kolera, antar att du behöver skåpplats :-/ ett alternativ skulle kunna vara att ta bort fläktskåpet som oftast inte är något superskåp hur som helst till förmån för en 60 cm fläktkåpa och ev. det smala 30 cm(?) skåpet till höger om fläkten till förmån för några smala hyllplan för "bra och ha" saker nära spisen. Detta ger ett luftigare intryck med tanke på att du dessutom har dörren och högskåpen bakom ryggen när du står vid spisen, de skåp du förlorar på kuppen är inga "porslins/prylslukare" i vilket fall som helst.
De andra dubbla överskåpen skulle jag ta så höga som möjligt och definitivt behålla.

MVH och lycka till// Christina.
 
Med tanke på uppsatserna innan så fattar jag mig kort:

B som i Bertil
 
En annan sak du ska tänka på när det gäller hällar är att, om det är el och inte gas du har i lägenheten, normalt är det 1 fas som är draget till köket.

Det gör att en häll som går på bara en fas blir enormt långsam.

Om du har möjlighet, kan du dra in 3-fas till köket. Det kostar en slant men det är värt.
 
Titta i proppskåpet. Har du en 16 ampere säkring är det 3-fas. Har du en 10 ampere är det 1-fas.
 
Sweli skrev:
Titta i proppskåpet. Har du en 16 ampere säkring är det 3-fas. Har du en 10 ampere är det 1-fas.
??? Om du har en säkring märkt "spis" och den är på 16 A, då har du enfas. Har du däremot tre säkringar märkta "spis" och de är på vardera 10 A, då har du trefas. ;)
 
Är det 400V har du minst två faser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.