för jag orkar inte en hvudvärk till... Byggt nytt, stort som tusan, ca 300, 2 plan, har ca 45 cm isolering i vägg, 65 i tak,30 i plattan, stora fönster på ena långsidan nere.. Dvs bra isolerat med minus för fönster och storlek. Men 4200:- i elräkning på min bergvärme? Fick min 1:a "riktiga" månadsräkning idag. Den är iofs från den 1/1, avläst den 6/1 och sedan beräknat månaden efter detta. Vi är än så länge bara 2 i hushållet, bara duschar, och inga lampor i överflöd...

Kan det bli såhär illa??? Jag får ju magsår! Har kompisar med mkt sämre isolering, hus i runda slängar på 250:- men som har runt 12-15000Kwh per år totalt...Är det inte rimligt att tro att det är här jag bör hamna?

Jaja, gonatt på er:)

Johan
 
D
Men hur många kWh motsvarar 4200:- i elräkning och för vilken period var det? Själva räkningens storlek i kronor räknat säger oss inte så mycket, då vi inte vet vilket elpris du har, om det inkluderar fasta kostnader och om du får nätavgift och elavgift tillsammans. Jag förstod inte riktigt heller det där med avläst resp. konstaterad förbrukning.

Räkna med att du gör av med 5-10,000 kWh i hushållsel, dvs räkna med minst 500 kWh/månad för detta. Sedan gör man ju av med absolut största delen av uppvärmningskostnaden under December - Februari. Det är ju inte så att du kommer att få betala 4,200:- varje månad.
 
Det tar nog dessutom ett tag innan värmepumpen är intrimmad. Kan vara så att det blivit mycket elpatron i början.

Vänta med paniken tills ni kommit underfund med hur värmesystemet och huset i stort fungerar. Att extrapolera från årets sex första dagar i ett helt nytt hus känns lite vanskligt.

Sov Gott. :)
 
Läs av elmätaren varje kväll så ser du hur mycket som går åt till att börja med.
 
Stäng för 17 av elpatronen och se hur det går. Har u inte kallare än kanske -5 grader så bör värmepumpen klara hela uppvärmningen utan elpatron.
Jag har en värmekostnad på 4500 för hela året för min bergvärme. Det vet jag eftersom kompressorn går 3000 timmar och den drar 1500 watt.
Det måste vara något fel i justeringen. Kontakta installatören som ska se till att anläggningen fungerar som det är tänkt innan full betalning.
 
Kan vara så att första månaden måste din grund värmas upp (gäller främst platta på mark med golvvärme), finns det då byggfukt i den så går det åt mycket energi.
 
300m2 hus det motsvarar en 15kw som toppeffekt, så din värmepump är kring 12kw.
En värmeförbrukning uppskattningsvis på 12000kwh/årX1,4=17000kr + HH
HH kan man nog säga är 5000kwh i erat fall så tot. 17000kwhX1,4=26000kr
December,Januari samt Februari på dessa 3 månader har man 45-50% av den totala värmekostnaden.
4200X3=12600 som då är säg 45% av årsbasis
12600+12600+700=26000kr
Tror att förbrukningen verkar vara helt ok, lite snabbt räknat
 
Hur stor vp har du o vad har ni haft för temp ute??
Vad har ni för ventilation??

Med den isoleringen ska det inte bli hög förbrukning, Det är ju bättre isolerat än villavarm o ett 250 m2 hus i västerbotten klarar sej på16000 kWh/år med vattenburen el..
 
Var ute och jobbade i en "lyx"-kåk på ca 300kvm förra veckan och de hade IVT bergvärme, de hade en elräkning på ca 10.000kr för 2 månader nu i början på året, så inte låter det omöjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.