Har lackat ur totalt på min gröna bosch pcm8s
Den har dålig laser som sätter igen och lätt rubbas ur läge.
Problem med att kapa 90 grader
Klingskyddet hakar fast så man måste trycka till ibland för att få det att fällas upp, dvs såna där små irritationsmoment som man helst inte vill ha.

Tänkte nu köpa mej en ny maskin och klarar mej bra med 8" klinga för det arbete jag kommer använda den till (Husrenovering, panel, altan osv).
Men är väl lite smått orolig att det ska vara samma "Skit" med en gcm som med den gröna.
Har därför sneglat lite på Makita LS1018L (Den billiga lillebror till LS1016), dock blir den 600:- dyrare.

Sågen kommer inte att flyttas nämnvärt utan mest användas i hemmet så vikt och storlek har mindre betydelse.

Vad tycker ni om dessa två?
Kvalité, konstruktion, funktion mm.
Är det stooor skillnad att gå upp från pcm till gcm eller är funktionen den samma bara att jag får tåligare maskin, tjockare gods och bättre plast?
 
Jag bytte en pcm mot en gcm för något år sedan. Det är en enorm skillnad. Man får fantastiskt mycket för den relativt lilla mellanskillnaden det ändå är mellan en pcm och en gcm. Funktionerna är i stort de samma (den kapar brädor) men det är stor skillnad på kvalitén och en hel del lite smarta detaljer. Gillar framförallt att det finns ett sätt att koppla i och ur djupstopet. Så ska man skifta mellan att såga halvvägs igenom och som vanligt kan man ställa djupet en gång och sen enkelt välja om man vill använda stoppet utan att påverka djupinställningen.
Beroende på budget skulle jag dock överväga den nyare modellen med dubbellutning. Det är väl ungefär det enda jag saknar på min sjl. Och så skulle jag önskat ett mindre spel i sidled i gejdarna, men det tror jag gäller för så fort som samtliga sågar med glidfunktion. Har hittills inte träffas någon som inte går att rubba i sidled.
 
Jag slog till idag på en GCM8SJL, den kändes betydligt mycket bättre när jag var och tittade på den än vad min gamla PCM gjorde.
Köpte den i ett paket med GTA 3800 bordet men bordet tror jag att jag ska byta ut mot ett GTA 2500 då det kändes nog så stort för det jag kommer använda det till.
Har dessutom en granne som köper bordet för 2papp av mej ifall jag vill sälja :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.