Hej,
på en mindre stuga byggd av något timmer-kit har "stockarna" som ligger underst vid en inbyggd altan börjat glipa och böja sig nedåt. Jag förstår inte riktigt hur det var tänkt att hålla ihop från början. De är ihopskruvade i kanterna med gängstång (muttrarna syns i kanterna på bilden).
Men understa dekorplankan är delad på mitten och den ovanför är delad på 1/3 till vänster. Hur skulle detta hålla?

Jag tänker mig att man borrar ett hål relativt grovt hål upp längs den gula strecket, upp i nästa stock(det blå) skruvar man ett grovt skruvstift (typ https://www.byggmax.se/skruvstift-m8-5074-habo-8x100-mm-p7240400)
Man förlänger den med en gängstång nedåt, vid det orange strecket sätter man en bricka och mutter och drar över tid ihop det igen.

Skulle det funka?
 
  • Röd timmerstuga med synliga muttrar på stockar och en dekorplanka som visar tecken på glipor och böjningar.
  • Något böjda röda trästockar på en stuga med synliga muttrar och markerade linjer i gult och blått som illustrerar en förslagen reparationsmetod.
Det är ju inga laster som ligger utan rent dekorativt kan hålla med om att det är märkligt byggt men din lösning funkar ju helt klart. Kan du sätta en stående regel på insidan och skruva i också.
 
Finns ju franska upp till 12x300 också, om man nu litar på sådana. Man hade ju behövt trycka upp hela väggen först, men det kanske går med en bräda och domkraft. Bara ett alternativ, det är inget fel på din lösning heller.
 
Låter bra att ni inte sågar min ide helt!
Det bör definitivt gå att stötta med domkraft för att få ihop det mer från början.

Gängstång känns som det går att ta i mindre steg med mer kraft när man spänner upp det (och det är lättare att ta med delar ut till stugan då jag inte riktigt vet dimensionen på stockarna...)

Ska man gå det franska spåret menar du att man först trycker det på plats och sen skruvar ihop det utan borrning?

@JKrister Det sitter ett undertak på altandelen med spontat virke precis i den höjden, så det hade varit en hel del jobb att få dit en regel.

Jag tänker mig att man kan dra åt skruven över tid när stockarna blir rakare och rakare, och inte tvinga ihop de totalt direkt, men det kanske är en missbedömning av hur mycket kraft det kommer behövas för att få de raka igen...
 
Jag vet inte hur mycket kraft som behövs, men har du domkraft tillgängligt hade jag tryckt upp det innan skruv, oavsett metod. Jag vet inte om m8 är tillräckligt för att hålla ihop det, men det finns kanske m10 eller m12 i skruvstift också?

Skulle du gå på franska så förborra innan. Jag hade tagit förborrning med ytterdiameter på bulten genom första stocken, så att skruven inte drar i den, och sedan innerdiametern eller någon mm mindre i den stocken som det skall fästa i. Olja bulten med teflon, typ cykelkedjespray innan den dras in. Det går ju inte att dra ihop stockarna om bulten griper i båda så att säga...
En bult kan ju hålla en del vikt när den väl är på plats, men för att spänna ihop något så funkar det bäst med genomgående lösningar, något du inte har möjlighet till.
Även om du skulle förlänga ett skruvstift, vad är det som säger att muttern drar ihop det, istället för att skruvstiftet fortsätter att dra? Tror det finns risk för att man maler sönder träet med skruvstiftet beroende på hur stor kraft som behövs.

Så, spänn ihop det innan om det är möjligt :)
 
Det är ju alltid trevligt med lite uppföljning!

Jag gick på M10 och gängstift.
Renoverade upp domkraften och tryckte upp bitarna. Nedåt är det rakt över en plint.
Renoverad domkraft med M10 gängstift som stödjer en trästock ovanpå en plint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad träkonstruktion med rödmålade balkar och synlig spricka, styrkt med M10 gängstift.
Det satt ett spik i ytterkanten av dekoren, därav att det fortfarande är en stor glipa där. Men efter lite hammrande blev det tight där med.

Renoverad domkraft och gängstift under trästolpe på ett rödmålat hus med veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutligt resultat, stödet fick stå kvar någon dag för att hålla emot ev tillbakagång. Men än har den inte dragit ur min M10 stång i all fall :)

Stockarna var skarvade i ovankant med ett platt spikband/järn. Känns som det skulle gjort mer nytta på undersidan...
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.