Hej!

Vi har länge saknat en balkong till vårat 1 1/2 planshus, då vi i väster har gaveln mot en sagolik utsikt över några ängar med solnedgången. Enda nackdelen är att mot denna gavel ligger badrum och litet gästrum som sällan används. Huset är från 2005 och relativt nytt med andra ord.

Mina frågor gäller byggnationen av en balkong på denna gavel. T.ex. finns det typkonstruktionsritningar som man kan ladda ner någonstans? Är mest nyfiken på hur man bör förankra de två stolparna i marken, samt hur infästningen ska ske mot fasaden. Har sett att många inte använder stolpar av massivt virke utan skruvar ihop 3 olika trästycken till ett enda. Sen antar jag det är som att bygga en altan med reglar och trall. Man måste ju komplettera med ett snyggt räcke också. Och bygglov ska sökas såklart :)

Hur hade ni som är byggexperter gjort? Någon som byggt något sådant och kan dela med sig av teknik och regeldimensioner?

Tack på förhand

S
 
Gjut plintar som har en riktig fot ca 60x60 cm och på det en plint som är ordentligt fastarmerad i foten.
Förstås grundlagt frostfritt, eller med isolering.
Ska balkongen ha tak?
Hur stor blir den?
 
Storlek ca 5 m2, inget tak. Har tänkt två stolar och ett fikabord. Inget ställe att sitta och äta middag på, utan mer ta en kaffe på kvällen.

/S
 
Exempel på lämpliga dimensioner till 2,5x 2 meter.
Stolpar av två 45x120 med en 45x70 emellan ihop spikat till en H-profil.
Bärlina i framkant och på väggen 45x220 c24.
Däremellan Bjälklag av 45x170 och 28mm trall.

Stolparna byggs så att den mellanliggande 45x70 avslutas 220mm tidigare och ger ett bra upplag för bärlina mellan dom två 45x120.

Ev kan stolparna fortsätta upp och även vara hörnen på räcket.

Fäste i väggen med två skruv/spik var 60cm av typ 150-180x6 mm som har fäste i husets stomme.
 
larsbj skrev:
Exempel på lämpliga dimensioner till 2,5x 2 meter.
Stolpar av två 45x120 med en 45x70 emellan ihop spikat till en H-profil.
Bärlina i framkant och på väggen 45x220 c24.
Däremellan Bjälklag av 45x170 och 28mm trall.

Stolparna byggs så att den mellanliggande 45x70 avslutas 220mm tidigare och ger ett bra upplag för bärlina mellan dom två 45x120.

Ev kan stolparna fortsätta upp och även vara hörnen på räcket.

Fäste i väggen med två skruv/spik var 60cm av typ 150-180x6 mm som har fäste i husets stomme.
Tusen tack!

/S
 
larsbj skrev:
Exempel på lämpliga dimensioner till 2,5x 2 meter.
Stolpar av två 45x120 med en 45x70 emellan ihop spikat till en H-profil.
Bärlina i framkant och på väggen 45x220 c24.
Däremellan Bjälklag av 45x170 och 28mm trall.

Stolparna byggs så att den mellanliggande 45x70 avslutas 220mm tidigare och ger ett bra upplag för bärlina mellan dom två 45x120.

Ev kan stolparna fortsätta upp och även vara hörnen på räcket.

Fäste i väggen med två skruv/spik var 60cm av typ 150-180x6 mm som har fäste i husets stomme.
Fyra följdfrågor: Hur gör man snyggast för att dölja ändträet på trallen? Ska jag bara skruva en trallbräda runt om som en "sarg"?

Och hur ska man göra anslutningen mot huset, ska lockläkt bort? Ska det sen ligga någon plåt som täcker någonstans? En snickarfirma har redan satt in en glasdörr på övervåningen, med tröskelbläck och allt. Jag och en släkting tänkte bygga balkongen själva.

Med de virkesdimensioner du nämnt, vad är max m2 som vi kan bygga utan att komplettera med grövre virke eller en extra stolpe? Frun snackar om att hon vill ha runt 7-8 m2 nu :) Och vi har ju utrymmet.

I framtiden är det inte omöjligt tt vi glasar in utrymmet under, något vi ska tänka på redan nu med t.ex. vattenavledning?

/S
 
Redigerat:
Jag tycker det är bäst att låta locken sitta, så att vattnet tar sig förbi/emellan. Betydligt större risk att det blir läckage när man ska kapa in plåt i befintlig brädfodring.

Stolparna håller för en större balkong.

Bjälklaget 170mm max 2,2 m, 195mm max 3m, och 220mm max 3,6 meter, när det är oskyddat utomhus.

Svårast blir bärlinan i framkant dubbla 45x220 klarar kanske drygt 3 meter utan att böja ned sig på sikt.

Blir det längre är det limträ eller en plint/stolpe till som gäller.
 
K
Kan man låna tråden lite när den har larsbjs uppmärksamhet?

Jag funderar på att bygga en balkong 3,8m bred som sticker 2,2 meter ut. Jag vill helst bara ha två stolpar och vill lägga papp under trallen för att få tak under.

Vad skulle lämpliga virkesdimensioner vara på den?

Edit: Om man går efter ditt tidigare inlägg borde stolparna räcka, men främre bärlinan behöver vara ett limträ, golvbjälkarna bör kanske trots allt vara 195 med tanke på råspont och papp.. vad kan en lämplig dimension på limträt vara? Funkar 315x66? Eller kanske tom 270x47?


Rent beräkningsmässigt ska man enligt eurokod räkna med en uttbredd last på 4 kN/m2, men behöver man till det lägga någon snölast? Eller tänker man sig att man inte kan belasta balkongen med 400 kg/m2 när där ligger en massa snö.. och därför ska utgå från att personlasten är det mest ogynsamma fallet?
 
Redigerat:
larsbj skrev:
Jag tycker det är bäst att låta locken sitta, så att vattnet tar sig förbi/emellan. Betydligt större risk att det blir läckage när man ska kapa in plåt i befintlig brädfodring.

Stolparna håller för en större balkong.

Bjälklaget 170mm max 2,2 m, 195mm max 3m, och 220mm max 3,6 meter, när det är oskyddat utomhus.

Svårast blir bärlinan i framkant dubbla 45x220 klarar kanske drygt 3 meter utan att böja ned sig på sikt.

Blir det längre är det limträ eller en plint/stolpe till som gäller.
Hej!

Tusen tack för svaret!

En fråga bara som jag inte ser vi har nämnt. De dimensioner du skriver om, är det vanligt hyvlat virke eller är det tryckt virke? Jag hittar t.ex. inte 45x220 i tryckt dimension hos www.byggmax.se där jag alltid handlar.

Sen kanske det inte är en dum ide som du sa att använda ett limträ i framkant, så minskar jag risken för belastning, speciellt om vi i framtiden ska glasa in rummet under balkongen.´

/S
 
Eftersom du tänkt ha trall har jag antagit att du inte ska göra ett tätt tak, och menar tryckimpregnerat virke.

Om du ska ha limträ behöver den skyddas mot direkt regn.
 
Kallebo skrev:
Kan man låna tråden lite när den har larsbjs uppmärksamhet?

Jag funderar på att bygga en balkong 3,8m bred som sticker 2,2 meter ut. Jag vill helst bara ha två stolpar och vill lägga papp under trallen för att få tak under.

Vad skulle lämpliga virkesdimensioner vara på den?

Edit: Om man går efter ditt tidigare inlägg borde stolparna räcka, men främre bärlinan behöver vara ett limträ, golvbjälkarna bör kanske trots allt vara 195 med tanke på råspont och papp.. vad kan en lämplig dimension på limträt vara? Funkar 315x66? Eller kanske tom 270x47?


Rent beräkningsmässigt ska man enligt eurokod räkna med en uttbredd last på 4 kN/m2, men behöver man till det lägga någon snölast? Eller tänker man sig att man inte kan belasta balkongen med 400 kg/m2 när där ligger en massa snö.. och därför ska utgå från att personlasten är det mest ogynsamma fallet?
Det är nog lämpligt att ha 315x66 det är ju dessutom små prisskillnader.

Skulle säga att man kan göra bedömningen att lasterna inte sker samtidigt. Risken för 40 personer och 1 meter blötsnö samtidigt på balkongen är liten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.